هارای نیوز

خبری - تحلیلی

احكام روزه

+0 به یه ن / بپسند
احكام روزه

643 – اگر ما نیت روزه ی قضای ماه رمضان را بكنیم ، آیا می توانیم روزه را نگیریم ؟

پاسخ – اگر فردی مثلا ده تا روزه ی قضا دارد و شش ماه هم وقت دارد كه روزه بگیرد ، اگر نیت روزه بكند و تا قبل از ظهر روزه اش را بخورد اشكالی ندارد . ولی اگر بعد از ظهر روزه اش را بخورد ، هم گناه كرده است و هم روزه اش كفاره دارد . كفاره ی آن ده مُد طعام است كه باید به فقیر بپردازند . اگر نتوانست كه این كار را انجام بدهد باید سه روز روزه بگیرد . حالا اگر فرد ده روز روزه ی قضا دارد و ده روز هم به ماه رمضان مانده است ، احتیاط این است كه روزه اش را باطل نكند.


22اگر هنگام روزه بوی غذای غلیظ به حلق برود چه حكمی دارد ؟
پاسخ – بوی غذا باطل كننده ی روزه نیست و به حلق هم برسد اشكالی ندارد . البته غبار غلیظ حكم جداگانه ای دارد.

43 – آیا كفاره ی روزه ی پدر بر عهده ی پسر بزرگ است یا برعهده ی همه ی فرزندان آن مرحوم؟
پاسخ – اگر  كفاره مالی است و میت بدهكار است و آن را نپرداخته است ، ورثه نیز این مسئله را می دانند یا وصیت كرده است باید از اموال میت پرداخته شود . یعنی ابتدا باید از اموال میت این كفاره و سایر دیون و واجبات مالی پرداخته شود و بعداً بقیه ی اموال تقسیم شود . اما اگر كفاره  مالی نباشد بر عهده ی كسی نیست . كفاره غیر از نماز و روزه است كه قضای آن بر عهده ی پسر بزرگ است .


44 –
شوهر من اجازه نمی دهد كه روزه بگیرم آیا چنین حقی را دارد؟ ( رضایت همسر )
پاسخ – نسبت به روزه ی واجب چنین حقی را ندارد و شما باید روزه ی واجب را بجا بیاورید . نسبت به روزه ی مستحب اگر با حق شوهر منافات داشته باشد نباید روزه بگیرید . اگر هم شوهر نهی می كند برخی از فقها گفته اند اگر شوهر نهی می كند خانم نباید روزه ی مستحب را بگیرد.


61 – اصالت من شیرازی هستم . و خانه ی پدرم در شیراز است . ولی خودم ساكن بوشهر هستم . حكم نماز و روزه ی من در بوشهر چیست ؟
پاسخ – اگر شما در بوشهر تصمیم دارید كه همیشه زندگی كنید و آنجا وطن شما باشد ، به فتوای همه فقها و مراجع تقلید نماز شما تمام و روزه ی شما هم صحیح است . ممكن است كه شما از بوشهر بیرون بروید و نخواهید ده روز هم بمانید اشكالی ندارد زیرا وطن شماست . اگر شما بوشهر را بعنوان وطن انتخاب نكردید ولی هر بار كه آنجا می روید ده روز را می مانید یا بیشتر ازده روز می مانید ، باصطلاح این را می گویند كه قصد ده روز ماندن دارد مثل شهرهای دیگری كه می روید و نماز شما كامل است . اگر قصد ماندن همیشگی را ندارید و گاهی اوقات ممكن است كه به بوشهر بروید ولی ده روز را نمانید ، در اینجا بعضی از فقهاء می فرمایند كه اگر تصمیم دارد كه چند سالی در آنجا سكونت داشته باشد حكم وطن دارد اما بسیاری از فقهای دیگر هم می گویند كه تصمیم ماندن همیشگی لازم است . تصمیم ماندن همیشگی یا قصد وطن به این معناست كه می گوید ما اینجا زندگی می كنیم و اگر چند س پالی هم در جای دیگر رفتیم باز به اینجا بر می گردیم زیرا خانه و زندگی ما اینجاست. بنابراین اگر این تصمیم را داشته باشید نماز كامل است و اگر این تصمیم را نداشته باشید هر باز كه می آیید و می خواهید ده روز بمانید نماز كامل است یا باید ببینید كه فتوای مرجع شما در خصوص ماندن چند سال در آنجا چیست . اگر می فرمایند كه حكم وطن دارد نماز كامل است و اگر می فرمایند كه حكم وطن ندارد باید نماز را با قصد ده روز كامل بخوانید .

63– من باردار هستم . آیا می توانم روزه بگیرم یا صرف بارداری نباید روزه گرفت ؟
پاسخ – در خصوص روزه فرموده اند كه كسی كه روزه برایش ضرر دارد یا توانایی بجا آوردن روزه را از نظر جسمی ندارد روزه واجب نیست . نفرموده اند كه باردار برایش روزه واجب نیست . یعنی خانمی كه بارداراست یا بچه شیر می دهد یا بیمار نیست. ممكن است بیماری داشته باشد ولی روزه برایش ضرر نداشته باشد. ممكن است كه خانم باردار باشد نه برای خودش و نه برای حملش روزه ضرر نداشته باشد ، پس باید روزه بگیرد . حالا اگر خانم باردار روزه بگیرد برای خودش یا برای حملش ضرر دارد ، در این صورت روزه واجب نیست . حالا خانم چطور تشخیص بدهد ؟ با تجربیاتی كه در گذشته داشته     می داند كه روزه ضرر دارد ،خوب نباید روزه بگیرد یا نمی داند و به پزشك متخصص مراجعه می كند و او برایش اطمینان بیاورد كه روزه برایش ضرر دارد ، برای او روزه واجب نیست . بههر حال روزه یك تكلیف واجب است . این سالها هم هوا گرم است و ممكن است كه بعضی ها با كمترین بهانه روزه نگیرند . روزه بسیار اهمیت دارد . روزه هم برای بدن و هم از نظر معنوی اهمیت دارد و هم یك تكلیف الهی است مثل نماز . البته نماز اهمیتش از روزه خیلی بیشتر است ولی روزه هم مهم است . نباید با بهانه ای از   روزه داری فرار كرد . بهاین معنا كه طرف عمدا روزه نگیرد . اگر واقعا هم روزه ضرر دارد ، روزه واجب نیست . مهم این است كه شخص بداند تكلیف و وظیفه اش چیست . آیا روزه داری براو واجب است یا روزه خواری . گاهی روزه داری عبادت و اطاعت از دستور خداوند است و گاهی روزه خواری . شخصی كه برایش روزه ضرر دارد نباید روزه بگیرد. اگر بگوید كه خدایا چون فرمودی كه روزه ضرر دارد و من نباید بگیرم من هم اطاعت امر تو را می كند و این خودش اطاعت از خدا می شود. افرادی كه توانایی روزه داری را دارند وعذری هم ندارند ، اطاعت امر الهی آنها  در روزه داری است.


64 – من ورم معده دارم و به هیچ وجه نمی توانم روزه بگیرم و دكتر هم گفته كه نباید روزه بگیرم . آیا من باید كفاره بدهم  ؟
پاسخ –افرادی كه مثل شما كه به جهت بیماری نباید روزه بگیرید روزه بر شما واجب نیست . اگر بعد از ماه مبارك رمضان حالتان خوب شد یا بخاطر اینكه روزها كوتاه است توانستید قضای روزها را بجا بیاورید ، قضای روزه ها را بجا می آورید و قضا هم ندارد . اما اگر این بیماری تا ماه رمضان سال بعد ادامه پیدا كرد و نتوانستید به سبب بیماری قضای روزه ها را هم بجا بیاورید كفاره هم ساقط است . شما باید فدیه بپردازید كه اصطلاحا به آن كفاره می گویند . یعنی برای هر روز یك مد طعام یا750  گرم آرد یا نان یا برنج یا  خرما به فقیر بپردازید .این وظیفه كسانی است كه بواسطه ی بیماری نمی توانند روزه بجا بیاورند و بعد از ماه رمضان هم نمی توانند قضای آنرا بجا بیاروند .

66 – آیا قضای روزه های سالهای گذشته را حتما باید تا قبل از ماه مبارك رمضان بجا بیاوریم ؟
پاسخ – اگر روزه مربوط به سال قبل است بعضی از فقها احتیاط واجب دارند كه تا پیش از ماه رمضان سال بعد قضای روزه باید بجا آورده بشود و اگر تاخیر شد باید فدیه بپردازد كه اصطلاحا به آن كفاره ی تاخیر می گویند . قضای روزه های سالهای قبل كه تاخیر شده است لازم نیست كه آنها را همین الان بجا بیاورد . گرچه فرموده اند هر چه زودتر باشد بهتر است . در سال اول تكلیف و وظیفه بود كه تاخیر نیندازد . تا ماه رمضان بعدی فرا نرسیده است قضای روزه ها را بجا بیاورد . اما حالا كه تاخیر شده است هرچه زودتر بجا بیاورد ولی باید آن فدیه را هم بپردازد . یعنی برای هر یك روز یك مد طعام یا 750  گرم نان یا آرد یا برنج به فقیر بدهد ولی اگر سالهای بعد تاخیر شد دیگر اضافه نمی شود . قضای روزه ی چهار سال قبل لازم نیست كه چهار مد طعام بپردازد و همان یك مد است . پس قضای روزه را باید تا پیش از رسیدن ماه رمضان بجا آوریم .اگر بجا نیاوردیم علاوه بر آن باید كفاره ی تاخیر بپردازیم . سالهای بعد اگر تاخیر شد دیگر كفاره اضافه نمی شود و همان قضا بعهده ی طرف هست اما بهتر آن است كه قضای روزه تاخیر نشود .

74 – قورت دادن آب دهان حین روزه چه حكمی دارد؟
پاسخ – قورت آب داخل دهان روزه را باطل نمی كند .


77– من روزه های قضایی دارم كه نتوانسته ام بگیرم . حالا با اینكه ناراحتی معده دارم و دكتر گفته كه نباید روزه بگیرم و توانایی مالی دادن كفاره ی روزه را ندارم . راهنمایی بفرمایید
پاسخ – اگر شما در زمستان كه روزها كوتاه است بتوانید قضای روزه ها را بجا بیاورید باید این كار را بكنید . اما اگر این امكان ندارد و امید ندارید كه بتوانید قضای روزه ها را بجا بیاورید ، اگر به سبب بیماری بوده و بیماری ادامه داشته و قضایش را هم             نمی توانستید بجا بیاورید آن از گردن شما ساقط است ولی اگر كوتاهی بوده و می توانستید قضای روزه ها را بجا بیاورید و بجا نیاوردید ، الان اگر می توانید بجا می آورید و اگر    نمی توانید باید وصیت كنید . اگر از خودتان اموالی دارید ، مالی را مشخص كنید كه بدهند و روزه ها را بجا بیاورند . ممكن است كه شما بگویید من الان جوان هستم . فرقی نمی كند زیرا وقت رفتن از این دنیا برای هیچ كس مشخص نیست . این یك تكلیف است . ممكن است كه انسان از دنیا برود و دیگران هم ندانند كه برایش بجا بیاورند . اگر فرزندان پسری دارید به پسر بزرگ تان اطلاع بدهید و اگر یك پسر دارید و مطمئن هستید كه بجا        می آورد به او بگویید . اموالی را از مال خودتان مشخص بكنید و بدهید كه برای تان روزه ها را بجا بیاورند . اینكه گفتید كه توانایی دادن كفاره را ندارید این واجب نیست و اگر در آینده توانستید بپردازید ، ادا می كنید زیرا كفاره وقت ندارد و اگر این توانایی نبود كفاره هم كفاره هم ساقط است .

106– آیا این درست است كه اگر كسی روزه ی مستحبی بگیرد و دوستش به او چیزی تعارف كند و او دعوتش را بپذیرد و روزه ی خود را بخورد ثواب می برد ؟
پاسخ – بله اصل این مسئله درست است . فرموده اند كه اگر كسی روزه ی مستحبی بجا   می آورد اگر مومنی او را دعوت به غذا كرد پذیرفتن دعوت مومن مستحب است و فردی كه كه روزه ی مستحب گرفته ، اگر دعوت مومن را بپذیرد و او خوشحال می شود . خداوند فرموده است كه من هم ثواب روزه را به تو می دهم  و هم ثواب اجابت دعوت مومن را به تو می دهم . در بعضی از روایات قید خوشحال شدن را دارد كه طرف خوشحال بشود نه اینكه با هم تبانی بكنند و بگوید كه من روزه می گیرم و تو به من تعارف كن كه ثواب ببریم . اما حالا طرف واقعا روزه گرفته و دوستش هم به او تعارف كرده است و این اشكال ندارد بشرطی كه تبانی در كار نباشد . خدا می فرماید كه موقع روزه تو میهمان من هستی اگر بنده ی من تو را به میهمانی دعوت كرد میهمانی او را بپذیر ، من هم ثواب میهمانی خودم را به تو می دهم و هم ثواب پذیرفتن دعوت مومن را به تو می دهم .


108 – احكامی را در مورد روزه ماه شعبان بفرمایید
پاسخ – حضرت علی (ع) فرمودند كه ماه رجب ماه من است ماه شعبان ماه رسول الله است و ماه رمضان ماه خداست . و این را همه شنیده اید . پیامبر در آخرین روزهای ماه شعبان می فرمود كه همه ی شما به ماه خدا دعوت شده اید . اینكه چه كسی بتواند به این میهمانی برود و دعوت بشود به آدابش برمی گردد . حضرت علی (ع) می فرماید كه رجب ماه من است یعنی اولی ماه ولایت و ماه شعبان ماه رسول الله است یعنی دومی ماه نبوت است و سومین ماه ضیافت است . ما می خواهیم به ضیافت برویم ف راه را برای ما مشخص     كرده اند . ولایت ، نبوت و ضیافت ، این طریق است و این دو ماه را هم ماه آمادگی برای ورود به ضیافت شمرده اند . یكی از اسباب آمادگی روزه داری در این دو ماه است . خوش به حال كسانی كه ماه رجب را روزه داشته اند و نماز و دعاهای آنرا بجا آورده اند . روزه در ماه شعبان هم تاكید موكد است و روزه در سیزدهم و چهاردم و پانزدهم ماه شعبان ایام البیض است كه در این سه روز ما می درخشد و این اختصاص به ماه رجب ندارد . در تمام ماههای قمری سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ایام البیض است و روزه گرفتن مستحب است .پس اگر توانستید این سه روز را روزه بگیرید . همچنین سه روز آخر ماه شعبان كه روایت داریم كه هر كس كه این سه روز را روزه گرفت مثل این است كه دو ماه را پی در پی روزه گرفته است . سه روز آخر را خدا ده برابر پاداش می دهد و می شود سی روز و ماه رمضان را هم روزه گرفت ومی شود دو ماه پشت سر هم . اما كسانی كه روزه ی قضا دارند ، اگر از سال گذشته روزه ی قضا دارید سعی كنید كه در ماه شعبان قضای روزه هایتان را بجا بیاورید و این تكلیف است . برخی فقهاء فتوا دارند یا احتیاط واجب دارند كه تا پیش از ماه رمضان سال بعد ، غذای روزه ها را بجا بیاوریم و اگر در این ایام و ماه شعبان باشد ثواب روزه داری در این ماه را هم می برید . این ماه دعاهای زیادی دارد مثل مناجات شعبانیه . این مناجات مناجات امامان ماست ، حضرت امام خمینی مردم را به خواندن این مناجات توصیه می كردند .

113 – الان روزه ی قضا دارم ولی فرصت بجا آوردن همه ی آنها را ندارم . تكلیف من چیست ؟
پاسخ – الان نزدیك ماه رمضان است و امكان دارد كه شخص روزه های قضای زیادی دارد و فرصت قضای همه ی آنها را نداشته باشد . به فتوای مشهور فقهاء باید قضای    روزه ی ماه مبارك رمضان تا پیش از ماه رمضان سال بعد بجا آورده بشود. و عمدا نباید تاخیر بشود . حالا اگر این جور شد باید بعد از ماه رمضان قضای روزه ها را بجا بیاورد و بخاطر این تاخیر فدیه بپردازد كه بعضی مواقع به كفاره ی روزه تاخیر قضا تعبیر می شود یعنی یك مُد غذا یا یك وعده طعام به فقیر بدهد یك مد ، هفت صد و پنجاه گرم است و طعام هم نان است یا چیزهایی كه تبدیل به نان می شود مثل آرد ،گندم ، ماكارنی ،برنج و خرما . پول كفایت نمی كند . بعضی از مراكز مورد اطمینان و یا افراد مورد اطمینان یا دفاتر مراجع ، قیمتش را دریافت می كنند و به وكالت از شخصی كه بدهكار است تبدیل به طعام می كنند و به فقیر می دهند .

115 – باطل كردن روزه ی قضا چه حكمی دارد ؟
پاسخ – اگر وقت وسعت دارد و اگر فرصت برای روزه گرفتن تا قبل از ماه رمضان را دارد تا پیش از ظهر فرصت دارد و می تواند روزه ی قضا را باطل كند . اما بعد از ظهر نمی تواند این كار را كند . اگر بدون عذر و عمدا روزه قضا را بعد از ظهر باطل كند هم گناه كرده و هم كفاره دارد . ولی كفاره اش ده مسكین طعام است . یعنی باید به ده نفر فقیر هر كدام یك وعده غذا یا یك مد طعام باید بپردازد.

116 – اگر روز اول ماه رمضان روز یوم الشك اعلام شد، روزه آن چگونه است ؟
پاسخ – ما در احكام شرعی بن بست نداریم . نسبت به یوم الشك اول ماه رمضان یعنی روزی كه معلوم نیست كه آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان است ، آخر ماه شعبان حساب می شود . به این معنا كه روزه ی ماه رمضان صحیح نیست و نمی توان به نیت ماه رمضان روزه گرفت ، پس روزه واجب نیست . اگر بخواهد آن روزه را روزه بگیرد     می تواند روزه ی قضا بگیرد . اگر روزه ی قضا نداشته باشد می تواند به نیت روزه ی مستحب روزه بگیرد . اگر شخص روزه گرفت و معلوم شد كه آن روز اول ماه رمضان بوده است ، اگر در بین روز مشخص شد كه امروز اول ماه رمضان بوده است ، در اینجا طرف نیتش را برمی گرداند و به قصد روز ماه رمضان روزه را ادامه می دهد و روزه اش صحیح است . اگر آن روز روزه نبوده است یك روز قضای آن روزه را بجا می آورد و گناهی را مرتكب نشده است . چون اول ماه رمضان معلوم نبوده است . اگر در بین روز مشخص نشد و فردا اعلام كردند كه دیروز جزو ماه مبارك رمضان بوده است ، آنهایی كه روزه گرفته اند آن روزه جزو ماه رمضان حساب می شود و آنهایی كه روزه نگرفته اند گناهی مرتكب نشده اند و بعدا قضای آن روز را بجا می آورند .

126 – حكم نماز و روزه ی فردی كه عقب مانده ی ذهنی بوده است چیست؟
پاسخ – اگر عقب ماندگی به حدی بوده است كه تشخیص نمی داده كه باید نماز بخواند و نماز نخوانده است یا اهل تشخیص روزه نبوده است ، نمازهای این فرد قضا ندارد . اما اگر تشخیص می داده و كوتاهی كرده است ، نمازها قضا دارد و اگر روزه را تشخیص        نمی داده و نمی توانسته بگیرد روزها هم قضا ندارد .

127 – دخترخانم هایی كه سال اولی است كه روزه می گیرند و توان جسمی هم ندارند تكلیف شان چیست ؟
پاسخ – ما نسبت به فرزندان مان وظیفه داریم كه آنها را به نماز و روزه تشویق كنیم همانطور كه در مسائل دیگر زندگی این كار را انجام می دهیم . مثلا اگر كار خوبی انجام می دهند آنها را تشویق می كنیم و به آنها هدیه می دهیم . ما می توانیم در مورد نماز و روزه هم این كار را انجام بدهیم . اگر این تشویق را قبل از سن تكلیف بكنیم بهتر است و در سن تكلیف هم آنها را تشویق كنیم . مثلا اگر آنها یك روز دیر به مدرسه بروند با زبانی نرم با او صحبت می كنیم تا وظیفه اش را انجام بدهد . پس ما باید فرزندان مان را توجیح كنیم و برای آنها توضیح بدهیم كه این یك وظیفه ی دینی است و دستور خداست و حتما باید آنرا انجام بدهیم . یعنی بی جهت نمی توانیم روزه خواری كنیم . در مورد اهمیت روزه و نماز برای آنها توضیح بدهیم . اگر ما این كارها را قبل از تكلیف انجام بدهیم ، همان دختر خانم را ، اگر برای سحری بیدار نكنیم گریه می كند . حالا با بزرگترها سحری بخورنند و روزه بگیرند ، اگر در وسط روز ضعف بر آنها غالب شد كه دیگر نمی توانستند روزه را ادامه بدهند می توانند روزه شان را بخورند ولی بعد باید غذای روزه را بجا بیاورند . برای     بچه ها توضیح بدهیم كه وقتی كسی مسافر است باید روزه اش را بخورد تا بفهمند كه مواقعی هم هست كه نباید روزه بگیرند . پس اگر یك مردچهل ساله هم نتواند روزه بگیرد یا فردی كه بیمار است و روزه باعث شدت بیماری او می شود از این جهت با این بچه ی نُه ساله فرقی ندارد . زیرا شرط روزه داری داشتن توان بدنی است. پدر و مادر نمی توانند بخاطر ضعیف بودن بچه از همان ابتدا به او بگویند كه روزه بر تو واجب نیست . شما سعی كنید كه آنها را به روزه داری عادت بدهید حتی به همان روزه داری نصفه . اسلام برای سلامتی افراد احترام زیادی قائل است و حتی درعبادت روزه می فرماید كه اگر روزه برای شما ضرر دارد بر شما واجب نیست. البته بخاطر ضعف نمی توان روزه نگرفت . اما اگر كسی ضعف بر او غالب بشود به حدی كه طرف نتواند تحمل كند یا برای او ضرر داشته باشد می تواند روزه اش را بخورد.

134 – آیا برای گرفتن قضای روزه باید سحری خورد ؟
پاسخ – سحری خوردن شرط روزه داری نیست یعنی واجب نیست كه برای روزه گرفتن سحری بخوریم . سحری خوردن مستحب است . ظاهرا برای حفظ سلامتی سحری خوردن توصیه شده است ولی اگر سحری هم نخورید و روزه بگیرید روزه تان درست است .

140 – روزه ی بی سحری چه حكمی دارد ؟
پاسخ – برای روزه ، سحری خوردن واجب نیست بلكه مستحب است . اگر شما نیت روزه داشته باشید و بدون سحری خوردن هم روزه بگیرید روزه تان صحیح است . ولی مواظب سلامتی خودتان هم باشید .
141– در مورد نیت روزه در ماه رمضان توضیحاتی بدهید .
پاسخ – مسئله ی نیت امر مشكلی نیست . كسی كه روزه دارد با نیت است اما گاهی فرد ابتدای روز ، روزه نبوده و در وسط روز می خواهد نیت روزه بكند . وقت روزه داری از اذن صبح تا اذان مغرب است . در كل روزه باید نیت روزه باشد . حالا اگر كسی از مسافرت برمی گردد و قبل از ظهر به شهر خودش می رسد ،اگر مبطلی انجام نداده باشد و نیت بكند روزه اش صحیح است . اما اگركسی عمدا تا ظهر نیت روزه نكند ، روزه اش صحیح نیست . اگر شما از شب قبل بنا دارید كه روزه بگیرید و فردا بعد از اذان صبح هم بلند شدید ، روزه تان صحیح است و شما با نیت بوده اید . می توانید یك نیت كلی هم در مورد ماه مبارك رمضان داشته باشید كه تمام ماه را روزه بگیرید .


143 –  من از سال گذشته روزه ی قضا داشته ام .آیا می توانم ماه رمضان روزه هایم را بگیرم ؟
پاسخ – اگر شما از قبل روزه ی قضا دارید ، الان كه ماه رمضان است نمی توان قضای آنرا بجا آورد . شما نمی توانید هفت تای این ماه را نیت روزه ی قضا بكنید و بقیه را نیت روزه ی ماه مبارك رمضان بكنید. شما فعلا نیت روزه ی ماه مبارك رمضان را بكنید و هفت روزه ی قضای قبلی را بعد از ماه رمضان وقتی كه روزها كوتاهتر است و هوا خنك است بجا می آورید و به جهت تاخیر قضا برای هر یك روز یك مد طعام یا 750 گرم طعام به فقیر بپردازید .

144– من چند سال روزه ی قضا دارم . تا آنجا كه می توانم قضای آنرا می گیرم و برای گرفتن همه ی این روزه های قضا به مشقت می افتم .در مورد كفاره ی روزه ی قضا مرا راهنمایی كنید.
پاسخ – تكلیف اول این است كه شما دارید قضای روزه ها را بجا می آورید . اگر خوردن روزه عمدی بوده كفاره دارد اما اگر خوردن روزه عمدی نبوده كفاره ندارد و شما فقط یك مد طعام یا همان فدیه كه تاخیر روزه گفته می شود را می پردازید . سعی كنید قضای    روزه ها را بجا بیاورید وهر قدر هم كه توانستید كفاره ی روزه ها را هم بپردازید .

147– چند سال پشت سرهم روزه ی قضا داشتم و روی هم جمع شده بود و به دلیل بیماری و بچه داری و ... تا پیش از ماه رمضان امسال هم نتوانستم قضای آنرا بجا بیاورم . الان تكلیف من چیست ؟
پاسخ – ما نمی توانیم یك جواب بدهیم كه همه ی این فرض ها پاسخ داده بشود . بطور كلی اگر انسان در ماه مبارك رمضان موفق به روزه داری نشود و بعد از ماه رمضان عذری نداشته باشد و بیمار هم نباشد ، باید قضای روزه ها را بجا بیاورد . و اگر تا ماه رمضان سال بعد تاخیر شد و قضای روزه را بجا نیاورد ، علاوه بر قضای روزه باید برای هر روز یك فدیه هم بپردازد . اگر بیماری تا رمضان سال بعد ادامه پیدا كرد و نتوانست قضای روزه ها را بجا بیاورد ، قضای روزه ساقط است و فقط باید یك مد طعام را بپردازد . بچه شیر دادن و مسافرت و.. . عذرهایی نیست كه قضای روزه بجا آورده نشود . اگر پاسخ شما داده نشد ، حكم قضای روزه ی خودتان را بپرسید .

157 – اگر سهوا آدامس در دهان ما بماند و صبح آنرا از دهان مان خارج كنیم ، روزه مان درست است ؟
پاسخ – اگر فراموش كردید و آدامس در دهان تان مانده است روزه تان درست است و اگر فراموش كردید و آدامس شیرینی نداشته و در دهان شما مانده است اشكالی ندارد . پس روزه ی شما صحیح است .

158 – مسواك زدن در هنگام روزه داری چه حكمی دارد ؟
پاسخ – مسواك زدن دندانها روزه را باطل نمی كند ولی بهتر است كه انسان در سحر دندانهایش را خلال كند یا مسواك بزند . اگر در طول روز هم بخواند مسواك بزند روزه باطل نیست ولی مسواك كردن با مسواك خیس كراهت دارد و انسان هر چه آب و خمیر دندان به دهان برده را باید بیرون بریزد .

165 – من حواسم نبود و شاخه ای از درخت را كنده و جویدم ، روزه ی من چه حكمی دارد ؟
پاسخ – اگر بعد از اینكه شما متوجه شدید ، آنرا از دهان بیرون آوردید روزه تان اشكالی ندارد .
166 – آیا اگر كسی در روزه ی قضا سهوا چیزی بخورد روزه اش باطل است ؟
پاسخ – اگر انسان سهوا چیزی بخورد یا بیاشامد و بعد متوجه بشود كه روزه است ، چه روزه ی قضا باشد و چه روزه ی ماه رمضان باشد روزه اش صحیح است .

167 – من اولین سالی كه به تكلیف رسیدم نتوانستم روزه بگیرم زیرا بدنم ضعیف بود . بعد نتوانستم روزه ی قضای آنرا بگیرم و كفاره هم ندادم .آیا الان می توانم كفاره ی روزه را بدهم؟
پاسخ – در آن سال اول كه نتوانستید روزه بگیرید ، قضای آنرا بجا بیاورید. اگر بعد از ماه رمضان قضای روزه را بجا بیاورید كفاره ندارد ولی اگر هنوز بجا نیاورید و یكسال هم بیشتر طول كشید ، در اینجا علاوه بر روزه باید یك مد طعام به فقیر بپردازید .

169 – آیا خوردن قرص ، روزه را باطل می كند ؟
پاسخ – خوردن قرض حتی اگر همراه با آب هم نباشد روزه را باطل می كند . اگر شما چاره ای ندارید و باید حتما این قرص را در میان روز بخورید ، باید روزه تان را بخورید و بعدا قضای آنرا بجا بیاورید.

170– معلول ذهنی كه نمی تواند روزه بگیرد ، آیا باید كفاره بدهد ؟

پاسخ – اگر معلول ذهنی به حدی باشد كه تشخیص نمی دهد باید روزه بگیرد و وقت نماز را نمی داند و معلولیت او شدید است ،  تكلیف روزه و كفاره بر او نیست . ولی اگر معلولیت خیلی شدید نیست ولی نمی تواند روزه بگیرد و بعد از ماه رمضان هم نمی تواند قضای آنرا بجا بیاورد باید فدیه یعنی یك مد طعام بدهد . 

173 – تكلیف  قضای روزه یك عقب مانده ی ذهنی بیست و پنج ساله ، چیست ؟

پاسخ – اگر عقب ماندگی شدید است و ایشان وقت نماز را تشخیص نمی دهند و نمی داند   كه باید روزه بگیرد، ایشان تكلیفی نسبت به نماز و روزه ندارند . اما اگر در حد تشخیص باشد باید نماز را بخواند و اگر توانایی جسمی دارد باید روزه ها را بگیرد و اگر نمی تواند باید كفاره بپردازد ولی اگر خودش مالی ندارد فدیه اش برگردن شما نیست .

177 – اگر بیماری كلیه داشته باشیم و باید در روز خیلی آب بخوریم ،آیا روزه گرفتن واجب است ؟

پاسخ – اگر شما ناراحتی كلیه دارید و باید زیاد آب بنوشید روزه بر شما واجب نیست . اگر در روزهای كوتاه زمستان توانستید روزه ی قضا را بگیرید. می توانید یك مشورتی با پزشك متخصص داشته باشید كه مثلا می توانید یك روز درمیان روزه بگیرد یا خیر.

178 – آیا دوش گرفتن و غسل كردن روزه را باطل می كند ؟
پاسخ – هیچ كدام از اینها روزه را باطل نمی كند . ولی شرطش این است كه تمام سر و گردن را در آب فرو نبرد . اگر شما روزه باشید و از قصد تمام سر و گردن را در آب فرو ببرید روزه تان باطل است . اگر كسی كه روزه است و به استخر می رود ، باید مواظب باشد كه آب نخورد و سرش را هم داخل آب نبرد . این مقدار آبی كه بر سر و گردن        می ریزد ، فرو بردن سر و گردن در آب نیست .


179 – آیا اگر با لباس غواصی زیر آب برویم یا در زیردریایی سوار بشویم روزه ما باطل می شود ؟
پاسخ - اگر سر در محفظه ای باشد و آن محفظه به سر نچسبیده باشد ، روزه اشكالی ندارد. ولی اگر به سر چسبیده باشد روزه باطل است مثل این است كه سر را در نایلونی بگذارید و در آب فرو ببرید كه اكثر فقها می گویند كه روزه باطل است .

181 – آیا در هنگام روزه داری عطر زدن اشكال دارد ؟
پاسخ – زدن عطر به لباس و بدن در حال روزه داری اشكالی ندارد . این كار كراهت هم ندارد . بوییدن گل های معطر كراهت دارد .

184 – من روزه ی تابستان را نتوانستم طاقت بیاورم  و آب خوردم . آیا من گناه كرده ام ؟
پاسخ – شما گناهی مرتكب نشده اید و بعد از ماه مبارك رمضان قضای آنرا بجا بیاورید. اگر این روزه برای سالهای گذشته است ، قضای آنرا بجا می آورید و یك مد ( 750گرم ) طعام هم بپردازید .

185 – كسانی كه كارهای سخت و طاقت فرسا دارند ، آیا روزه بر آنها واجب است ؟
پاسخ – از قدیم این مشاغل سخت بوده است و ابزاری كه الان هست در سابق نبوده است . محل زندگی مسلمانان در مكه ، مدینه ، كربلا و كوفه هم از مناطق گرم بوده است . در كشورما هم مناطق گرم وجود دارد . حدود سی سال پیش هم ماه رمضان در همین فصل بوده است اما اینها به این معنا نیست كه افراد باید هر جوری شده روره را بجا بیاورند . كسانی كه در محل های گرم و آفتاب كار می كنند باید برای این ماه برنامه ریزی داشته باشند كه اگر امكان دارد در زمان خنكی هوا كار بكنند تا بتوانند روزه ها را بجا بیاورند اما اگر این كار امكان ندارد ، می تواند سفری پیش از ظهر ( حداقل بیست و پنج كیلومتر خارج از شهر ) انجام بدهد و بعد روزه شان را باز كنند . و در عین حال گناه هم انجام نداده اند و بعد كارشان را شروع  كنند . اگر این كار هم امكان ندارد روزه را بگیرند و كارشان را شروع كنند . اگر روزه برای شان خیلی سخت بود و ضعف بر آنها قالب شد ، روزه را افطار كنند و بعد از ماه رمضان آنرا بجا بیاورید. در مورد روزه خواری علنی باید گفت كه حتی اقلیت های مذهبی این را رعایت می كنند و علنی روزه خواری نمی كنند. افراد مسلمان كه عذر دارند و روزه نمی گیرند باید این مسئله را مراعات كنند و در جلوی دید دیگران چیزی نخورند كه مشخص بشود آنها روزه نیستند . اگر كسی این كار را بكند دو تا گناه مرتكب شده است ، یكی اینكه روزه خورده است و دیگر اینكه علنی روزه خورده است . شما مجاز نیستد كه علنی روزه خواری كنید . ما در جامعه ی اسلامی خودمان می گوییم كه افراد غیرمسلمان باید حجاب را رعایت كنند . زیرا این یك مسئله ی اجتماعی است و به جامعه برمی گردد .

186 – مادر من پنجاه سال سن دارد . تابحال بخاطر بیماری نتوانسته كه روزه بگیرد و مالی هم ندارد كه بدهد .تكلیف چیست ؟
پاسخ – اگر ایشان نمی توانند روزه بگیرند ، در روزهای كوتاه زمستان قضای روزه را بجا بیاورند و اگر این كار را هم نمی توانند بكند برای هر روز باید فدیه یا یك مد طعام بپردازند . در كفاره ی روزه  حتما باید طعام داده بشود . طعام نان یا جایگزین آن است مثل آرد ، برنج ، ماكارانی و خرما . در كفاره ی روزه تنها پول كفایت نمی كند . ما می توانیم به افراد فقیر مورد اطمینان پول بدهیم كه نان تهیه بكنند و بخورند یا به موسسات یا دفاتر مراجع بدهیم كه آنها تبدیل به نان و طعام بكنند و به فقیر بدهند .

187 – آمپول زدن هنگام روزه چه حكمی دارد؟
پاسخ – بعضی ها آمپول زدن را مبطل روزه نمی دانند ولی بعضی از فقهاء آمپول های تقویتی و آمپول های وریدی مثل سرم را مبطل روزه می دانند . شما باید آنرا از دفتر مرجع تقلید خودتان بپرسید.


 192 –آیا فردی كه خودش نماز و روزه ی قضا داشته باشد می تواند برای پدرش نماز و روزه ی قضا بجا بیاورد ؟
پاسخ – اگر پدر فوت كرده باشد می توانید نماز قضا برای ایشان بجا بیاوریدحتی اگر خودتان نماز قضا داشته باشید . سعی كنید نماز قضای خودتان را زودتر بجا بیاورید.دیگر اینكه كسی كه روزه ی قضا دارد نمی تواند روزه ی مستحب بگیرد . بعضی از فقهاء هم می گویند كه فردی كه روزه ی واجب بعهده ی او است نمی تواند روزه ی مستحب بگیرد . این حكم به روزه اختصاص دارد . اما اگر كسی نماز قضا دارد می تواند نماز مستحبی بخواند . فرد می تواند در روزهایی كه روزه گرفتن مستحب است روزه ی قضا را بگیرد و     انشاء الله ثواب آنرا هم می برد .

195 – بخاطر بیماری ، شوهرم اجازه نمی دهد كه من روزه بگیرم . آیا در روزه داری اجازه ی شوهر شرط است ؟
پاسخ – در روزه داری اجازه ی شوهر شرط نیست ولی اگر شما بیمار هستید نباید روزه بگیرید البته به تشخیص خودتان ، نه به تشخیص شوهرتان . مگر اینكه شوهر شما طبیب باشد و تشخیص بدهد و برای شما اطمینان حاصل بشود كه روزه برای شما ضرر دارد . در روزه ی واجب اجازه ی شوهر شرط نیست ، منع شوهر هم تاثیری ندارد . اگر شما تشخیص می دهید كه می توانید روزه بگیرید ، روزه را بجا بیاورید و سعی كنید كه در خانه اختلافی پیش نیاید .

196 – اگر نماز صبح قضا بشود آیا روزه باطل است ؟
پاسخ – البته نماز صبح نباید قضا بشود ولی اگر قضا شد روزه باطل نیست .

197 – آیا ناخن جویدن روزه را باطل می كند ؟
پاسخ – اگر كسی ناخن را بخورد روزه اش باطل می شود . حالا یك وقت فرد ناخن را می جود و بیرون می ریزد و آنرا نمی خورد ، این روزه باطل نمی شود. خوردن روزه را باطل می كند نه جویدن .

198 – آیا روزه گرفتن خانمها در روزهایی كه عذر شرعی دارند حرام است؟
پاسخ – خانم ها در ایام عادت نباید روزه بگیرند و روزه شان صحیح نیست .پس اگر به قصد روزه داری امساك كند حرام است ولی اگر پرهیز از خوردن و آشامیدن را دارند و حالت روزه داری را دارند ولی نیت روزه را ندارند ، اشكالی ندارد . خوردن روزه های این ایام قضا دارد . در اینجا یك تفاوت اساسی بین روزه و نماز است با اینكه نماز اهمیتش از روزه بیشتر است ، در این ایام كه خانمها نماز نمی خوانند ،نمازشان قضا ندارد ولی روزه های این ایام قضا دارد و باید بعد از ماه رمضان آنرا بجا بیاورند .

199 – شغل من طوری است كه شنبه به مسافرت می روم و آخر هفته بر می گردم . حكم نماز و روزه ی من چیست ؟
پاسخ – در این مسئله تفاوت فتوا وجود دارد . بطوركلی اگر این رفت و آمد برای كار باشد یعنی سفر كاری است ، نظر اكثر مراجع تقلید این است كه نماز كامل و روزه هم صحیح است . اما اگر سفر تفریحی است و سفر شغلی محسوب نمی شود ، نظر اكثر مراجع تقلید این است كه نماز شكسته است و روزه هم صحیح نیست مگر اینكه آنجا ده روز بمانید . تفسیر مسئله را باید از دفتر مرجع تقلید خودتان بپرسید.
200 – آیا در ماه رمضان می توانیم بدون سحری روزه بگیریم ؟
پاسخ – اگر كسی سحری نخورد می تواند روزه بگیرد زیرا سحری خوردن شرط گرفتن روزه نیست . سحری خوردن مستحب است . حالا اگر كسی سحری حتی یك لیوان آب هم نخورد و روزه گرفت روزه اش صحیح است .

201 – آیا مصرف اسپری كه مبتلایان به آسم از آن استفاده می كنند روزه را باطل می كند ؟
پاسخ – ممكن است كه این افراد روزه برایشان ضرر نداشته باشد ولی باید از این اسپری در روز چند بار استفاده بكنند ، اگر این اسپری كه استفاده می شود صرفا گاز است یا هوا است یا موادی همراه آن نیست یا اینكه آن مواد جرمی ندارد و چیزی به حلق نمی رسد روزه صحیح است ولی اگر پودری همراه آن هست كه وقتی آنرا می زنند به حلق می رسد ، در اینجا روزه صحیح نیست . حالا چون شخص بیمار است و ناچار است كه از این اسپری استفاده بكند ، در روزه داری از آن استفاده بكند ولی بعدا در زمستان قضای     روزه ها را بگیرد ولی اگر نمی تواند قضای آنرا بگیرد فقط كفاره ی آنرا بپردازد و     روزه اش دیگر قضا ندارد .


202 – آیا بلافاصله بعد از ماه مبارك رمضان می شود قضای روزه ها را گرفت ؟
پاسخ – بلا فاصله امكان ندارد زیرا روز عید فطر نمی توان روزه گرفت و روزه گرفتن در این روز حرام است ولی بعد از آن می توان روزه ی قضا را گرفت .

203 – من نُه ماهه باردار هستم ولی نمی دانم كه باید روزه بگیرم یا خیر ؟
پاسخ – خانمی كه باردار است اگر به تشخیص خودش یا پزشك متخصص مورد اطمینان ، روزه برای خودش یا جنین او ضرر داشته باشد روزه واجب نیست ولی اگر روزه برای او ضرر ندارد یا می تواند یك روز درمیان روزه بگیرد ، روزه را بگیرد .در ضمن بعدا باید قضای این روزه ها را بجا بیاورد .

204 – آیا اهدای خون باعث باطل شدن روزه می شود ؟ 
پاسخ – اهدای خون جزو مبطلات روزه نیست . اما كاری كه موجب ضعف بشود كراهت دارد مثل خون گرفتن . اگر جان كسی در خطر باشد كه شما بتوانید با اهدای خون خودتان او را نجابت بدهید ، در اینجا خون دادن واجب است . اگر اهدای خون كردید و ضعف بر شما غالب شد ، روزه تان را افطار كنید و شما بخاطر این كار ثواب زیادی می برید .

206 – اگر كسی بگوید كه من فردا روزه نمی گیرم ولی بعد روزه بگیرد ، آیا این روزه قبول است ؟
پاسخ – اگر از پیش از اذان صبح تصمیم گرفته كه روزه بگیرد ، روزه اش صحیح است چون نیت روزه از اذان صبح است .

207 – اگر ما روزه باشیم و در ذهن خود فكر خوردن غذا باشیم ، آیا روزه اشكال دارد ؟
پاسخ – فكر خوردن غذا روزه را باطل نمی كند . اگر فرد تصمیم بگیرد كه روزه بخورد بسیاری از فقهاء می فرمایند كه روزه باطل است و بعضی از فقهاء می فرمایند كه اگر نیت كرد ولی نخورد روزه اش باطل نیست .

208 – ما تا چه موقع مهلت داریم كه فطریه ( روزه ) را بپردازیم ؟
پاسخ – مهلت پرداخت فطریه روزه تا ظهر روز عید فطر است . و فرموده اند كه احتیاط واجب آن است كه قبل از نماز فطریه را بپردازند . پس مهلت پرداخت آن از شب عید تا ظهر روز عید است . اگر كسی فطریه را در موقع مقرر نپردازد واجب است كه آنرا بپردازد .


209 – كسی كه نه می تواند روزه بگیرد و نه می تواند كفاره ی آنرا بدهد حكمش چیست ؟
پاسخ – اگر واقعا نمی تواند تكلیفی ندارد .

210 – اگر قبل از اذان ظهر در بیست و دو كیلومتری وطن خود باشیم ، روزه ی ما چه حكمی دارد ؟
پاسخ – اگر ظهر به وطن برسد روزه اش صحیح است . اگر فرد مسافر مبطل روزه انجام نداده باشد ، و قبل از ظهر به وطن رسد ، می تواند نیت روزه بكند و روزه اش صحیح است . اگر در بیست و دو كیلومتری وظن اذان را بشنود ، روزه اش درست نیست .

211 – برادر من مسافركش است . تكلیف روزه اش چیست ؟
پاسخ – چون شغلش سفر است ، روزه اش صحیح است .


212 – روزه هایی را كه بخاطر قاعدگی می خوریم چه حكمی دارد ؟
پاسخ – باید بعد از ماه رمضان قضای آنرا بجا بیاورید . خانم هایی كه عذر شرعی دارند قضای نماز بر آنها واجب نیست ولی باید قضای روزه را بجا بیاورند .


214 – آیا دروغ گفتن روزه را باطل می كند ؟
پاسخ – دروغ گفتن از گناه كبیره است ولی جزو مبطلات روزه نیست . پس دروغ گفتن روزه را باطل نمی كند مگر اینكه دروغ را نسبت به خدا و پیامبر بدهند . دروغ  مانع قبولی روزه است . روزه دار واقعی كسی است كه از گناهان پرهیز می كند.

215 – آیا زدن كرم به دست و صورت باعث باطل شدن روزه می شود ؟
پاسخ – كرم زدن به صورت و دستها روزه را باطل نمی كند .


216 – آیا فرو بردن آب دهان روزه را باطل می كند ؟

پاسخ – خیر . آب دهان اگر زیاد هم باشد روزه را باطل نمی كند ولی اگر آبی در دهان ببرد و بیرون نریزد و آنرا قورت بدهد روزه اش باطل است .

217 – در هنگام روزه ، اگر خون داخل دهان پاك بشود ، آیا نیازی به آب كشیدن دهان هست؟
پاسخ – اگر داخل دهان زخم شد و خون آمد ، وقتی كه خون برطرف شد دیگر نیازی به آب كشیدن ندارد . از مواردی كه برطرف شدن عین نجاست خودش پاك كننده است و نیاز به آب كشیدن ندارد ، داخل دهان است . اگر لب ها خون آمده باشد ، باید آنرا آب كشید .


218 – من یك بچه ی هفده ماهه دارم. آیا من می توانم روزه بگیرم ؟

پاسخ – روزه یك تكلیف واجب است . اما اگر بخاطر شیردهی، روزه برای فرزند یا خود شما ضرر داشته باشد ، روزه بر شما واجب نیست . اگر شما می توانید بچه را با    خوراكی های دیگر سیر كنید باید روزه بگیرید یا اگر می توانید یك روزه درمیان روزه بگیرد.

220 – در هنگام روزه ریختن قطره در چشم چه حكمی دارد ؟
پاسخ – قطره در چشم روزه را باطل نمی كند. اگر سهوا به حلق برسد روزه باطل نیست البته معمولا به حلق نمی رسد .

222 – آیا اگر در بین روزه نیت را قطع كنیم ، روزه باطل است ؟ آیا استمرار نیت در روزه شرط است ؟

پاسخ – استمرار نیت روزه شرط است . انسان باید از اذان صبح تا اذان مغرب قصد   روزه داری داشته باشد . پس اگرانسان در بین روزه تصمیم گرفت كه روزه نباشد روزه باطل است . اگر انسان قصد كند كه اگر ناهار خوبی بود روزه را می خورم ولی الان قصد روزه دارد و ناهارهم نخورد یعنی این قاطع را هم بجا نیاورد ، بعضی از فقهاء می فرماید كه روزه را باطل نمی كند ولی بعضی فقهاء میگویند كه روزه را باطل می كند . استمرار نیت روزه شرط است .

223 – آیا جویدن آدامس بدون مزه روزه را باطل می كند ؟

پاسخ – انسان وقتی آدامس را می جوید یك ذراتی از آن جدا می شود و فرومی رود كه انسان متوجه آن نمی شود و آنرا می خورد . خوردن چیزی حتی اگر كم باشد روزه را باطل می كند . دیگر اینكه آدامس خوردن حالت روزه خواری علنی محسوب می شود .

224 – كسی كه كارش، سفر است چگونه باید روزه بگیرد ؟

پاسخ – كسانی كه شغل شان سفر است مثل خلبان و راننده ، باید نماز را كامل بخوانند و روزه را بگیرند و كسانی كه مقدمه ی كارشان سفر است یا اینكه كارشان در شهر دیگری است به فتوای اكثر فقهاء باید نماز را صحیح بخوانند و روزه بگیرند .

 227 –  من سال گذشته روزه نگرفته ام . برای قضای آن چكار باید بكنم ؟

پاسخ – وظیفه ی اول نسبت به روزه ی ماه رمضان روزه داری است یعنی اگر كسی     می تواند باید روزه بگیرد . اگر در ماه رمضان نتوانست روزه بگیرد و عذری داشت ، باید بعد از ماه رمضان به تعداد همان روزها ، به نیت قضا روزه بگیرد . اگر نتوانست قضای روزه را بجا بیاورد ، مثلا بیمار باشد یا توانایی جسمی نداشته باشد  مثلا پیر مرد باشد و نتواند تا سال بعد روزه بگیرد قضای روزه ساقط است و باید كفاره ی آنرا كه یك مد طعام است بدهد . اگر كسی عمدا روزه بخورد ، علاوه بر قضای آن باید شصت روز پشت سر هم روزه بگیرد یا به ضست نفر فقیر یك مد طعام بدهد .

229 – یك خانم حامله كه روزه نمی گیرد آیا دادن كفاره كافی است ؟

 پاسخ – خیر دادن كفاره كافی نیست . یك خانم حامله كه روزه نگرفته است بعد از ماه رمضان تا قبل از رسیدن ماه رمضان سال بعد ، باید قضای روزه را بگیرد و بعضی از فقهاء می فرمایند كه علاوه بر قضا ، باید یك مد طعام هم بدهد .

230 – اگر كسی سهوا چیزی بخورد و نداند كه روزه اش باطل نمی شود و بعد غذا بخورد ، حكم روزه اش چیست ؟

پاسخ – این روزه باطل است و ایشان باید قضای روزه را بجا بیاورد و اگر واقعا غافل بوده است ، كفاره ندارد .

231 – دختر نُه ساله ای دارم كه خیلی ضعیف است . تعدادی از روزه ها را خورده است .تكلیف او چیست؟

پاسخ – تعدادی از روزه ها را كه نگرفته بعد از ماه مبارك رمضان هر وقت كه توانست مثلا وقتی هوا خنك بود قضای روزه را بجا بیاورد .

 233 –  اگر شخصی روزه گرفته است و فراموش كرده كه روزه است و سرش را زیر آب ببرد ، آیا روزه اش باطل است ؟

پاسخ – اگر كسی مبطلات روزه را سهوا انجام بدهد ، روزه اش باطل نیست . پس ایشان روزه اش باطل نیست .

234 – مادرم و شوهرم اجازه نمی دهند كه من روزه بگیرم . تكلیف من چیست ؟

پاسخ – این دلسوزیهای بی جا تاثیری ندارد . شما باید روزه واجب را بجا بیاورید . اگر شما تشخیص می دهید كه می توانید روزه بگیرید ، روزه بگیرید . اگر پزشك متخصص مورد اطمینان هم به شما بگوید كه روزه نگیرید می توانید حرف او را گوش كنید . در ضمن باید كاری بكنید كه در خانه مشكلی پیش نیاید .

235 – خانمی عذر شرعی داشته و شك دارد كه پاك شده است یا نه ، تكلیف آن روزه چیست ؟

پاسخ – اگر واقعا شك دارد حكم پاكی ندارد ولی برای پاكی ، باید خودش را امتحان كند .

236 – دركودكی روزه ام را خورده ام  و شك دارم كه این روزه در زمان تكلیف بوده یا قبل از سن تكلیف بوده است. الان باید چكار كنم ؟

پاسخ – الان شما وظیفه ای ندارید . ولی اگر بعدا یادتان آمد قضای آنرا بجا  بیآورید . اگر بخواهید می توانید یك روزه ی احتیاطی بجا بیاورید .

238 – كشیدن دندان هنگام روزه چه حكمی دارد ؟
پاسخ – كارهای دندانپزشكی مثل كشیدن دندان ، عصب كشی و پركردن دندان روزه را باطل نمی كند اگر سبب خوردن و آشامیدن چیزی نباشد . اگر فردی از سر ناچاری و درد دندان را كشید و چیزی هم به حلقش رفت اشكالی ندارد و روزه اش باطل نیست .

239 – اگر ما روزه باشیم و در جایی باشیم كه غیبت می كنند و وقتی به آنها اعتراض   می كنیم باز به كار خودشان ادامه می دهند ، در اینجا تكلیف ما چیست ؟
پاسخ – انسان در ماه رمضان باید سعی كند كه غیبت را ترك كند و بعد از ماه رمضان هم غیبت نكند . اگر ماه رمضان این اثر را نداشته باشد كه ما گناهان مان مثل غیبت كردن را كنار بگذاریم ، معلوم نیست كه روزه ی ما قبول باشد . غیبت از گناهان كبیره است . گناه غیبت تنها مربوط به غیبت كننده نیست بلكه كسی كه غیبت را هم می شنود گناهكار است . ما نه باید پشت سر دیگران حرفی بزنیم كه غیبت بشود نه باید غیبت را گوش كنیم . ما باید مجلسی كه در آن غیبت می كنند ترك كنیم یا بحث را عوض كنیم . حالا ممكن است كه این محل كار باشد ولی باز باید برای آن فكری بكنید كه هم كارتان را انجام بدهید و هم غیبت را نشنوید .

240 – اگر در هنگام روزه ناخودآگاه حدیثی را بگوییم كه بعدا بفهمیم كه این حدیث جعلی بوده است ، آیا روزه ی آن روز قبول است ؟
پاسخ – یكی از مبطلات روزه نسبت دروغ دادن به خدا و ائمه است . ولی این مورد جزو مبطلات روزه نیست زیرا ایشان ناخودآگاه گفته است و نمی دانسته كه حدیث جعلی است .

241 – اگر مسواك را از دهان بیرون بیاوریم و دوباره به داخل دهان ببریم آیا روزه مان باطل می شود ؟
پاسخ – به صرف اینكه شما مسواك خیس داخل دهان تان ببرید روزه تان باطل نمی شود . اما اگر رطوبتش خیلی زیاد باشد باید آنرا بیرون بریزید .

243 – چند كیلومتر باید برویم تا روزه باطل بشود و حد ترخص چیست ؟
پاسخ – كسی كه قصد مسافرت دارد ،( مسافرت حداقل هشت فرسخ است یعنی حدود 45  كیلومتر كه اگر می خواهد برود و برگردد 22/5 می شود ) اگر به جایی رسید كه دیگر دیوارهای آنجا  را نبیند و اذان آنجا را نشنود می تواند روزه اش را بخورد .


238 – كشیدن دندان هنگام روزه چه حكمی دارد ؟ 
پاسخ – كارهای دندانپزشكی مثل كشیدن دندان ، عصب كشی و پركردن دندان روزه را باطل نمی كند اگر سبب خوردن و آشامیدن چیزی نباشد . اگر فردی از سر ناچاری و درد دندان را كشید و چیزی هم به حلقش رفت اشكالی ندارد و روزه اش باطل نیست .

239 – اگر ما روزه باشیم و در جایی باشیم كه غیبت می كنند و وقتی به آنها اعتراض   می كنیم باز به كار خودشان ادامه می دهند ، در اینجا تكلیف ما چیست ؟ 
پاسخ – انسان در ماه رمضان باید سعی كند كه غیبت را ترك كند و بعد از ماه رمضان هم غیبت نكند . اگر ماه رمضان این اثر را نداشته باشد كه ما گناهان مان مثل غیبت كردن را كنار بگذاریم ، معلوم نیست كه روزه ی ما قبول باشد . غیبت از گناهان كبیره است . گناه غیبت تنها مربوط به غیبت كننده نیست بلكه كسی كه غیبت را هم می شنود گناهكار است . ما نه باید پشت سر دیگران حرفی بزنیم كه غیبت بشود نه باید غیبت را گوش كنیم . ما باید مجلسی كه در آن غیبت می كنند ترك كنیم یا بحث را عوض كنیم . حالا ممكن است كه این محل كار باشد ولی باز باید برای آن فكری بكنید كه هم كارتان را انجام بدهید و هم غیبت را نشنوید .

240 – اگر در هنگام روزه ناخودآگاه حدیثی را بگوییم كه بعدا بفهمیم كه این حدیث جعلی بوده است ، آیا روزه ی آن روز قبول است ؟ 
پاسخ – یكی از مبطلات روزه نسبت دروغ دادن به خدا و ائمه است . ولی این مورد جزو مبطلات روزه نیست زیرا ایشان ناخودآگاه گفته است و نمی دانسته كه حدیث جعلی است .

241 – اگر مسواك را از دهان بیرون بیاوریم و دوباره به داخل دهان ببریم آیا روزه مان باطل می شود ؟ 
پاسخ – به صرف اینكه شما مسواك خیس داخل دهان تان ببرید روزه تان باطل نمی شود . اما اگر رطوبتش خیلی زیاد باشد باید آنرا بیرون بریزید .

243 – چند كیلومتر باید برویم تا روزه باطل بشود و حد ترخص چیست ؟
پاسخ – كسی كه قصد مسافرت دارد ،( مسافرت حداقل هشت فرسخ است یعنی حدود 45  كیلومتر كه اگر می خواهد برود و برگردد 22/5 می شود ) اگر به جایی رسید كه دیگر دیوارهای آنجا  را نبیند و اذان آنجا را نشنود می تواند روزه اش را بخورد .

248 – مسافرت برای فرار از روزه چه حكمی دارد ؟
پاسخ – بیشتر فقهاء گفته اند كه كراهت داردو این روزه ها قضا دارد و باید آنرا بجا آورد.

250 – عطر زدن در هنگام روزه چه حكمی دارد ؟
پاسخ - در هنگام روزه داری عطر زدن اشكالی ندارد . چیزی كه روزه را باطل می كند بوییدن گل های معطر است .

252 – من بیماری قند دارم و باید حتما قرص بخورم . روزه ی من چه حكمی دارد ؟
پاسخ – اگر شما چاره ای جز خوردن قرص ندارید روزه بر شما واجب نیست . بعد از ماه رمضان اگر توانستید قضای روزه را بجا بیاورید و اگر نمی توانید كفاره ی آنرا كه یك مد طعام است بپردازید .

253 – آیا سرمه كشیدن در چشم در هنگام روزه داری اشكال دارد ؟
پاسخ – خیر . فقط اگر این سرمه كشیدن در حد آرایش باشد ، خانم باید در مقابل نامحرم خودش را بپوشاند .

255 – من دوسال كه حامله بودم و بچه شیر می دادم نتوانستم روزه بگیرم . آیا الان      می توانم كفاره ی آنرا بدهم و قضای آنرا نگیرم ؟
پاسخ – شما باید قضای روزه هایی را كه بجا نیاورده اید ، بجا بیاورید. و چون تاخیر هم شده ، كفاره آنرا را باید به فقیر بپردازید كه هر روز یك مد طعام است. بعضی از دفاتر پول را می گیرند و بصورت غذا به فقیر می دهند ولی خودتان نمی توانید به فقیر پول بپردازید ، حتما باید غذا بدهید . در ضمن كفاره ی روزه كسی بر دیگری واجب نیست یعنی كفاره روزه ی این خانم بر شوهرش واجب نیست . اما اگر شوهر به شما پول داد یا خودش آنرا پرداخت ، اشكالی ندارد ولی اگر آنرا نپردازد گناه نكرده است . حالا اگر خانم توان مالی ندارد می تواند كفاره نپردازد . 

258 – سال گذشته مادرم قبل از ماه رمضان فوت كرد و آن سال من بجای مادرم روزه گرفتم .  حالا تكلیف روزه های آن سال من چه می شود ؟
پاسخ – شما باید قضای روزه ها را بجا بیاورید . اگر شما روزه برای خودتان بگیرید و بگویید كه ثواب آن به مادرم برسد ، این روزه صحیح است . اما اگر به نیت مادر روزه گرفتید ، این نه روزه ی قضای مادر بحساب می آید نه روزه ی خودتان بحساب می آید .

259 – اگر انسان به مسافرت برود و قصد ده روز بكند ولی بعد از شش روز برگردد ، آیا روزه ی آن شش روز صحیح است ؟
پاسخ – كسی كه قصد ماندن ده روز را در جایی دارد ، اگر بعد از یك نماز چهارركعتی ادا متوجه شد كه نمی تواند بماند ، می فرمایند تا مدتی كه در آنجا هست نمازش كامل است و روزه اش هم صحیح است . به تعبیری می گویند : با خواندن یك نماز چهار ركعتی ادا قصد محقق شد اما شرط آن این است كه از اول قصد داشته باشد كه ده روز بماند .
در سفر زمان رفت و برگشت محاسبه نمی شود زیرا می گویند كه باید ده روز آنجا بماند . ده روز هم باید كامل باشد . اگر اول اذان صبح به آن مكان رسیدیم می توانیم ده روز و نه شب بمانیم . اما اگر كسی ساعت ده صبح به آن مكان رسید باید چند ساعتی كه از روی گذشته را در روز یازدهم حساب كند تا ده روز كامل بشود. كه در این صورت ده روز و ده شب می شود . حالا اگر می خواهند ده روز بیشتر بمانند دیگر قصد ماندن نمی خواهد زیرا ده روز حداقل قصد است .
260 – من چند سالی است كه دچار بیماری مزمن كلیوی شده ام و نمی توانم روزه بگیرم . و در آینده هم نمی توانم بگیرم .من چطور باید روزه هایم را جبران كنم ؟

پاسخ – اگر امسال شما توانستید قضای روزه ی امسال را بگیرید ولی اگر مثل سالهای قبل نتوانستید روزه بگیرید و روزه برای شما ضرر دارد ، شما فقط باید فدیه یا كفاره ی     روزه ها را بپردازید . 

263 – شوهر من با روزه گرفتن من كاملا مخالف است . آیا مخالفت او جایگاهی دارد ؟ 
پاسخ – مخالفت شوهر نسبت به روزه ی واجب جایگاهی ندارد . در روزه ی واجب اگر خودتان تشخیص می دهید كه روزه برای شما ضرر ندارد ، مخالفت شوهر شما اثری ندارد . البته سعی كنید كه ایشان را هم راضی و توجیه كنید .

264 – آیا می توانیم برای روزه ی گرفتن ، از شب قبل نیت كنیم ؟
پاسخ – بله . حتما لازم نیست كه شما سحر بیدار بشوید و نیت بكنید .
265 – حنا گذاشتن هنگام روزه چه اشكالی دارد ؟
پاسخ – برای روزه اشكالی پیش نمی آورد .

266 – من شانزده سال دارم و روزه گرفتن برای من ضرر دارد . من باید چكار بكنم ؟
پاسخ – اینكه شما نمی توانید روزه بگیرید و بعد از ماه مبارك رمضان هم به سبب بیماری نمی توانید روزه بگیرید ، روزه ی شما قضا ندارد ولی باید كفاره ی آنرا بپردازید.

267 – در هنگام روزه داری ، آیا با شروع اذان می توان افطار كرد ؟
پاسخ – اگر اذان مغرب طبق افق محل گفته می شود می توان اول اذان افطار كرد كه معمولا هم همین گونه است .حالا اگر اول اذان شك داریم كه افطار شده است یا خیر ،    می توانیم چند دقیقه ای صبر كنیم تا مطمئن بشویم كه  افطار شده است .


271 – اگر كسی نماز و روزه ی قضا داشته باشد و بمیرد ، تكلیف او چیست ؟
پاسخ – كسی كه مرده باشد دیگر تكلیفی ندارد . حالا اگر فرد فرصتی برای ادا كردن آنها نداشته است باید وصیت كند و اگر مالی دارد مقداری از آنرا مشخص كند كه با آن برایش نماز و روزه را بجا بیاورد . اگر پسر بزرگتر دارد و می داند كه او برای نماز بجا        می آورد می تواند به او وصیت كند .

272 – من به سن تكلیف نرسیده ام و روزه می گیرم . آیا می توانم این روزه ها را بجای پرد بزرگم بگیرم ؟
پاسخ – خیر . تا وقتی پدر بزرگ زنده است شما نمی توانید برای او روزه بگیرید . حالا نوجوانی هنوز به سن تكلیف نرسیده است و پدر بزرگ او فوت كرده است ، باز این نوجوان نمی تواند روزه های ماه مبارك رمضان را بجای روزه ی قضای پدر بزرگش بجا بیاورد ولی در غیر ماه مبارك می تواند این كار را بكند . در ماه مبارك رمضان روزه ای به جز  روزه ی ماه مبارك رمضان واقع نمی شود نه روزه ی مستحب و نه روزه ی قضا . 

274 – با تجویز پزشك ، آدامس جویدن در هنگام روزه داری چه حكمی دارد ؟ 
پاسخ – شما می توانید با پزشك مشورت بكنید كه اگر امكان داشته باشد شب آدامس بجوید . حالا اگر بیماری است كه حتما باید در روز آدامس بجوید ، روزه باطل می شود ولی بعدا باید قضای روزه ها را بجا بیاورد .

276 – روزه هایی كه خانمها بعلت عذر شرعی نمی گیرند ، آیا علاوه بر قضا ، كفاره هم دارد ؟
پاسخ – خیر كفاره ندارد . ولی خانم باید تا پیش از ماه رمضان سال بعد ، قضای آنرا بجا بیاورد .

277 – آیا نگاه كردن به نامحرم روزه را باطل می كند ؟ 
پاسخ – بعضی از گناهان مبطل روزه نیستند یعنی شكل ظاهری روزه را از بین نمی برند و روزه را باطل نمی كنند ولی روح و جنبه ی معنوی روزه را از بین می برند . این روزه پذیرفته نمی شود و نمره ندارد . برخی از گناهان مانع قبولی روزه است .

279 – پدر و مادر من زنده هستند . آیا ما می توانیم بجای آنها روزه بگیریم ؟
پاسخ – در ماه مبارك رمضان نمی شود به نیت روزه ی قضا ، روزه گرفت . در ضمن برای انسان زنده نمی توانیم قضای روزه بجا بیاوریم . 

284 – اگر در ماه رمضان حدیثی را از پیامبر شنیدیم كه در آن شك داشتیم و آن حدیث را برای دیگران هم خواندیم . روزه ی ما چه حكمی دارد ؟
پاسخ – در اینجا روزه باطل نیست . اگر دروغ بستن به خدا و پیامبر با توجه باشد باعث باطل شدن روزه می شود .

285 – در ماه مبارك رمضان چند روزی به مسافرت كربلا رفتیم و در آنجا نماز را كامل خواندیم و روزه هم گرفتیم . آیا روزه ی ما صحیح است ؟
پاسخ – در چند نقطه مسافر می تواند نمازش را كامل بخواند.در مسجدالاحرام ، مسجد النبی ، مسجد كوفه و حرم امام حسین (ع) . فتوای اكثر فقها روی این چهار مكان است . این حكم اختصاص به نماز دارد . اگر كسی به این مكان ها مسافرت بكند و ده روز هم نماند ، می تواند نماز را كامل بخواند ولی نمی تواند روزه بگیرد . اگر كسی مسافر باشد نمی تواند روزه بگیرد . فقط در مدینه ، مسافر می تواند آن سه روز روزه ی حاجت را كه وارد شده است بگیرد .

 287 – اگر انسان حواسش نباشد و در هنگام روزه آب بخورد،  آیا روزه اش باطل است ؟
پاسخ – اگر انسان روزه دار چه در روزه ی مستحب و چه در روزه واجب ، حواشش نباشد و چیزی بخورد ، روزه اش باطل نمی شود . اگر فرد وسط خوردن و آشامیدن متوجه   روزه داری خودش بشود ، باید آنچه كه در دهان دارد بیرون بریزد ولی اگر آنرا قورت بدهد روزه اش باطل است . 

288 – اگر در هنگام روزه یا نماز سهوا غذایی كه در لای دندان ها باقی مانده است فرو برود ، آیا روزه باطل است؟
پاسخ – در صورتی كه سهوا باشد نماز و روزه باطل نیست . در روزه تاكید شده است كه كسی كه سحری می خورد و احتمال دارد كه در لای دندانهایش چیزی باقی می ماند ، باید دندانهایش را خلال كند . حالا اگر سهوا در میان روز غذایی از لای دندانها بیرون آمد و خورده شد  ، روزه باطل نیست .

289 – من چند سال روزه ی قضا دارم . در مورد قضای روزه و كفاره روزه توضیحاتی بدهید .
پاسخ – كسانی كه امسال در ماه رمضان روزه نگرفته اند باید سعی كنند كه تا قبل از ماه رمضان سال آینده روزه های قضا را بجا بیاورند . اگر كسی بتواند در ایام خاص مثل روز پنجشنه ، جمعه ، عید غدیر ، ماه رجب و شعبان روزه بگیرد ثواب هم دارد . اگر شما پیش از ماه رمضان آینده قضاها را بجا بیاورید كفاره ندارد ولی اگر تاخیر شد باید روی یك مد طعام به فقیر بپردازید. 

305 – برای گرفتن روزه های قضا باید حتما سحر بیدار بشویم و نیت كنیم یا اینكه از شب می توانیم نیت كنیم و فردا روزه بگیریم  ؟
پاسخ – در روزه گرفتن سحری خوردن واجب نیست . نیت در شب قبل برای گرفتن روزه كفایت می كند .

308 – اگر نتوانیم قضای روزه های قبل را بجا بیاوریم ، تكلیف چیست؟
پاسخ – اگر نتوانستید قضای روزه های قبل را بجا بیاورید ، الان آنرا بجا بیاورید و فدیه هم بدهید كه به آن تاخیر روزه می گویند و همان یك مد طعام است . مثل نان یا جایگزین نان یا  ماكارانی . 

310 – شوهر من به رحمت خدا رفته است و در آخر عمر حالش بد بود و در چهار سال آخر نتوانست نماز و روزه ی خودش را مرتب بجا بیاورد . تكلیف ما چیست ؟
پاسخ – هرجوری كه ایشان نمازها را بجا آورده است درست است و قضا ندارد . اگر ایشان بخاطر بیماری نتوانسته اند كه روزه بگیرند ، روزه ایشان قضا ندارد ولی باید    كفاره ی آنرا از مال ایشان بپردازید . روزه هایی كه مربوط به زمان سلامتی ایشان بوده است و ایشان روزه نگرفته اند ، باید قضای آن بجا آورده شود . نمازهایی كه مطمئن هستید ایشان نخوانده اند را هم باید بجا آورده شود . اگر ایشان یك فرزند پسر دارند ، باید نماز ها را این پسر بخواند و  اگر ایشان چند پسر دارند ، پسر بزرگتر باید نمازها و روزه ها را بجای پدر بخواند . اگر ایشان فرزندی ندارند و وصیت هم نكرده اند شما می توانید نماز و روزه بجای ایشان بجا بیاورید .

353 – برای دادن شصت كفاره ی روزه باید چه غذایی داده شود و اگر شصت فقیر پیدا نشود تكلیف چیست؟
پاسخ – عمل به شصت كفاره ی روزه كمی مشكل است و حتما باید به شصت فقیر غذا داده شود. اگر شما شصت فقیر را نمی شناسید می توانید به مراكزی كه مورد اطمینان هستند و كفاره را به طعام تبدیل می كنند و به فقیر می دهند ، پول بپردازید و قید كنید كه  این كفاره ی شصت تایی است . می توانید به دفتر مرجع تقلیدتان بدهید و بگویید كه این كفاره ی روزه ی عمدی و شصت تایی است . قیمت آن باید به روز حساب بشود .

359 – كفاره ی یك روزه ی  قضا را توضیح بدهید . 
پاسخ – روزه ی قضا كفاره ندارد ولی اگر تاخیر شده باشد باید یك مد طعام یا 750 گرم طعام باید به فقیر پرداخته شود .

361 – برای تنظیم فشار باید قرص بخورم . آیا می توانم روزه بگیرم و قرص بخورم ؟
پاسخ – اگر ضرورت دارد ، قرص را بخورید ولی روزه تان صحیح نیست .

396 – من پنجاه سال دارم و همه ی روزه هایم را نگرفته ام . مقداری آنرا در بچگی نگرفته ام و بعضی از آنها را در زمان حاملگی  نگرفته ام و الان درآمدی هم ندارم كه كفاره ی آن را بدهم .تكلیف چیست ؟ 
پاسخ – اگر می دانید كه چه مقدارروزه ی قضا دارید آن را كم كم بجا بیاورید . اگر كسی می بیند كه توانایی بجا آوردن روزه های قضا را ندارد یا نشانه ی مرگ آشكار شده است ، اگر پسر بزرگ یا تك پسری دارد كه می داند برای او بجا می آورد به او بگوید و اگر اینطور نیست باید وصیت كند . اگر كسی از خودش مالی دارد وصیت كند كه از مال خودش برای او روزه های قضا را بجا بیاورند . پس شما تا آنجا كه می توانید بجا بیاورید و اگر تمام آنرا نتوانستید كه بجا بیاورید وصیت كنید. البته این تكلیف انسان در حال حیات است .

404 – من در دوران نوجوانی در مورد روزه و نماز كاهلی كرده ام . نسبت به روزه ها و نمازهای  گذشته چكار كنم ؟
پاسخ – در مورد نمازهای قضا شده ، هر وقت كه شما می توانید و فرصت دارید آنها را بجا بیاورید . نماز قضا وقت معینی ندارد . مثلا نماز قضای صبح را می توانید در شب بخوانید . در مورد روزه های قضا آنها را بجا بیاورید . هر مقدار از روزه ها را كه توانستید بگیرید و بقیه آنها را وصیت كنید كه از اموالتان بجا بیاورند و باید كفاره ی روزه ها را هم بدهید كه همان یك مد طعام یا 750 گرم طعام است كه باید آنرا به فقیر بپردازید . اگر روزه های شما عمدی بوده است باید كفاره ی شصت تایی بپردازید .

415 – من پارسال باردار بودم و روزه نگرفتم ، امسال هم بچه شیر می دهم و نتوانستم روزه بگیرم . آیا می توانم فقط كفاره ی آنها را بدهم یا باید قضای آنها را بجا بیاورم؟
پاسخ – واجب است كه شما قضای روزه های تان را بجا بیاورید. بعضی از فقهاء  می فرمایند كه احتیاط واجب است كه برای هر روز یك مد طعام هم بپردازید .

450 – من به یاد ندارم كه سه سال اولی كه تكلیف به من واجب شده است روزه   گرفته ام یا خیر ، تكلیف من چیست ؟
پاسخ – اگر شما واقعا یادتان نمی آید ، نسبت به گذشته وظیفه ای ندارید . ولی خوب است كه بطور احتیاط مقداری روزه ی قضا بجا بیاورید . بعید است كه انسان یادش نیاید كه روزه گرفته است یا خیر ولی ممكن است كه تعداد روزه های قضای خودش را نداند . اگر كسی تعداد روزه ی قضای خودش را نمی داند باید كمترین مقداری كه یادش است روزه نگرفته را بجا بیاورد ولی احتیاط این است كه تعداد بیشتری را بجا بیاورد كه مطمئن بشود كه دیگر روزه ی قضا ندارد .

443 – در سوم دبستان كه بودم بزرگترها می گفتند كه نمی خواهد روزه بگیری زیرا ضعیف هستی . حالا وظیفه ی من چیست ؟
پاسخ – ما به پدرها و مادرها می گوییم كه دلسوزی بیجا نداشته باشید . ما نمی توانیم بطور كلی بگوییم كه فلانی ضعیف است و نمی تواند روزه بگیرد . در اینجا كفاره بر شما واجب نیست ولی قضای آن بر شما واجب است ولی باید برای هر روز كه تاخیر افتاده فدیه بپردازید .( 750 گرم طعام به فقیر )

477 – اگر غسلی بر گردن من باشد و یادم برود و نماز بخوانم و روزه بگیرم ، آیا باید نمازها را قضا كنم ؟
پاسخ – اگر غسلی بر گردن شما بوده و انجام نداده اید ، باید نمازها را قضا كنید ولی روزه های تان درست است

486 – روزه هایی كه در دوران نوجوانی قضا شده است را چگونه جبران كنیم ؟
پاسخ – باید قضای روزه ها را بجا بیاورید و بخاطر تاخیر هم باید یك مد طعام یا فدیه به فقیر بدهید .

503 – آیا مبلغ ریالی كفاره ی روزه مشخص است ؟
پاسخ – كفاره ی روزه باید طعام باشد كه باید هر روز یك مد طعام معادل 750 گرم برنج یا نان یا ماكارانی به فقیر داده بشود. بعضی از مراكز یا دفاتر مراجع تقلید هستند كه پول كفاره را می گیرند و آنرا به طعام تبدیل می كنند و به فقیر می دهند . بعضی از مراكز الان حدود هفت صد تومان می گیرند . پس نمی شود پول به فقیر داد مگر اینكه فقیر مورد اعتماد باشد و پول را به طعام تبدیل كند .

515 – آیا در سفر می توان روزه ی مستحبی گرفت ؟
پاسخ – خیر . البته چند استثنا دارد . فردی به حج می رود و باید قربانی كند ولی پول ندارد یا حیوانی با شرایط پیدا نمی كند كه آنرا قربانی كند ، این فرد باید سه روز در همانجا روزه بگیرد و هفت روز هم بعد از بازگشت باید روزه بگیرد . آن سه روز با اینكه شخص مسافر است روزه اش صحیح است . با اینكه این روزه واجب است ولی صحیح است و جزو موارد استثنا است . اگر كسی نذر كند كه در سفر روزه ی مستحب بگیرد می تواند روزه بگیرد . البته شرطش این است كه روزه ی قضا بعهده اش نباشد . در مدینه برای برآوردن حاجت ، سه روز روزه گرفتن مستحب است بعضی از فقها      می فرمایند كه احتیاط آن است كه چهارشنبه ، پنجشنبه و جمعه باشد . این سه روز   روزه ی مستحب را مسافر هم می تواند بگیرد .


516 – روزه های قضا كه باید سی روز پست سر هم باشد  برای خانم ها كه عذر شرعی دارند چگونه است ؟
پاسخ – اگر بین روزه ها عذر شرعی پیش آمد اشكالی ندارد و بقیه آنرا بعد ازعذر شرعی می توان گرفت .

527 – من ده تا ماه رمضان را روزه نگرفته ام .الان باید چكار بكنم ؟
پاسخ - شما باید به تعداد روزهایی كه روزه نگرفته اید قضای آنرا بجا بیاورید . برای هر روز یك مد طعام می پردازید و برای كفاره هم سوال كنید كه بر شما واجب است كه كفاره بدهید یا خیر

537 – در مورد كفاره ی روزه  توضیحاتی بدهید .
پاسخ – اگر كسی عذر داشته و روزه های ماه مبارك رمضان را بجا نیاورده است بعد از ماه رمضان باید قضای آنرا بجا بیاورد و احتیاط این است كه روزی یك مد طعام معدل 750 گرم طعام به فقیر بپردازید . اگر كسی از سالهای گذشته روزه ی قضا داشته باشد باید فدیه هم پرداخت بكند كه بعنوان تاخیر روزه است .

574 – من وقتی به سن تكلیف رسیدم نتوانستم روزه بگیرم و سال بعد روزه گرفتم. آیا الان می توانم كفاره ی آنرا بپردازم ؟
پاسخ – اگر شما تا سال بعد بخاطر بیماری یا ضرر نتوانستید قضای روزه را بجا بیاورید ، قضای روزه ساقط است و شما باید روزی یك مد طعام به فقیر بپردازید ولی اگر می توانستید در طول سال قضای روزه را بجا بیاورید و این كار را نكردید باید قضای روزه را بگیرید و روزی یك مد طعام را هم بپردازید ولی كفاره ی شصت تایی بر شما واجب نیست .

579 – من مقداری از روزه هایم را گرفته ام ولی بقیه اش را نتوانستم بگیرم . برای بجا آوردن قضای آن باید چكار كنم ؟
پاسخ – شما تا پیش از ماه رمضان سال آینده قضای روزه ها را بجا بیاورید و كفاره هم ندارد . اگر نگرفتن روزه بخاطر بیماری بوده است و تا ماه رمضان سال آینده نتوانستید قضای آنرا بجا بیاورید ، قضای روزه ساقط است و باید روزی یك مد طعام به فقیر بپردازید .

584 – من نوجوان هستم . آیا من می توانم یك روز درمیان روزه بگیرم ؟
پاسخ – اگر منظور ایشان روزه ی قضا است اشكالی ندارد ولی اگر شما مكلف باشید كه درماه رمضان روزه بگیرید و بتوانید هر روز را روزه بگیرید نباید بین آن فاصله بیندازید ولی اگر كسی واقعا ناتوان است ، فاصله انداختن بین روزه ها اشكالی ندارد .

622 – در شهر ما فقیری نیست كه به نان شب محتاج باشد كه ما به آن كمك كنیم . آیا ما می توانیم كفاره روزه ی  خود را به كمیته ی امداد بدهیم ؟
پاسخ – فقیر از نظر فقهی كسی است كه نمی تواند هزینه ی زندگی اش را تامین كند و درآمدش كم است . اگر شما اطمینان دارید كه آنها این كفاره را به مصرف فقیر  می رسانند و شما تاكید كنید كه این كفاره ی روزه است ، می توانید كفاره را به كمیته ی امداد بدهید یا طعام را به آنها تحویل بدهید تا آنها مستقیم به آنها بپردازند .

634 – من در تابستان نتوانستم طاقت بیاورم و روزه ام را خوردم . الان باید آن را چطور جبران كنم ؟
پاسخ – اگر شما در بین روز ، بی تاب شدید و روزه تان را خوردید ، این روزه قضا دارد و باید قبل از ماه رمضان آینده قضای این روزه را بجا بیاورید . اگر این روزه مربوط به سالهای قبل است ، علاوه بر بجا آوردن روزه ی قضا ، باید یك مد طعام هم به فقیر  می پردازید .

643 – اگر ما نیت روزه ی قضای ماه رمضان را بكنیم ، آیا می توانیم روزه را نگیریم ؟
پاسخ – اگر فردی مثلا ده تا روزه ی قضا دارد و شش ماه هم وقت دارد كه روزه بگیرد ، اگر نیت روزه بكند و تا قبل از ظهر روزه اش را بخورد اشكالی ندارد . ولی اگر بعد از ظهر روزه اش را بخورد ، هم گناه كرده است و هم روزه اش كفاره دارد . كفاره ی آن ده مُد طعام است كه باید به فقیر بپردازند . اگر نتوانست كه این كار را انجام بدهد باید سه روز روزه بگیرد . حالا اگر فرد ده روز روزه ی قضا دارد و ده روز هم به ماه رمضان مانده است ، احتیاط این است كه روزه اش را باطل نكند .

672 – اگر انسان مجبور به استفاده از دارو باشد آیا روزه اش درست است ؟
پاسخ – اگر داروی انسان خوردنی باشد مثل قرص ، روزه باطل می شود ولی انسان با خوردن دارو گناه نكرده است . ولی بعدا باید قضای این روزه را بجا بیاورد

673 – من نمی دانم سه یا چهار روز، روزه ی قضا دارم . تكلیف چیست ؟
پاسخ – شما باید سه روز ، روزه ی قضا را بجا بیاورید . و احتیاط آن است كه چهار روز روزه بگیرد تا مطمئن بشوید كه روزه ی قضایی برگردن شما نیست .

740 – آیا برای گرفتن روزه حتما باید قبل از آن نیت كنیم ؟
پاسخ – خیر . همین كه شما تصمیم دارید فردا را روزه بگیرید ، این خودش نیت است . نیت آن اخلاص است .

824 – آیا كفاره روزه قضا موجه  برعهده ی پدر یا شوهر است؟
پاسخ – كفاره همیشه واجب نیست . كسی كه قضای روزه را بجا بیاورد كفاره ی روزه بر او واجب نیست . اگر كفاره واجب شد برعهده ی خود فرد است . اگر فرد به هرمقدار كه توانست كفاره را می پردازد . پس كفاره روزه ی زن هم بر عهده ی شوهر نیست . خانم ها در خانه كارهایی می كنند كه وظیفه ی آنها نیست ولی ثواب می برند. و بر شوهر هم واجب است كه مزد شما را بپردازد .

826 – آیا كسی كه روزه ی قضا دارد می تواند روزه ی مستحبی بجا بیاورد ؟
پاسخ -  خیر . كسی كه روزه ی قضا دارد نمی تواند روزه ی مستحبی بجا بیاورد.

830 – من نتوانسته ام روزه های قضای سال گذشته ام را بجا بیاورم زیرا سال بعد باردار شدم . آیا این روزه ها كفاره دارد ؟

پاسخ – شما باید روزه های قضا را بجا بیاورید و به نظر بعضی از فقهاء برای هر روز ، یك مد طعام به فقیر بپردازید. روزه هایی كه مربوط به سال قبل است و در آن تاخیر شد است یك كفاره ی تاخیر هم دارد . اگر شما نمی توانید كفاره را بپردازید می توانید هر مقدار كه دارید بپردازید یا بعدا كه مالی داشتید آنرا بپردازید .

817 – من راننده هستم . یكی از كلیه های من سنگ ساز است.  آیا من باید روزه بگیرم ؟
پاسخ – پزشكان می گویند : فردی كه كلیه اش سنگ ساز است باید آب زیادی بخورد . ممكن است كه شخصی بتواند قضای روزه ها را بگیرد و در شب آب زیادی مصرف كند. شما باید با پزشك متخصص مشورت كنید . اگر روزه برای كلیه شما ضرر دارد واجب نیست كه روزه بگیرید ولی اگر می توانید قضای روزه ها را بجا بیاورید.

869 – كسی كه خودش روزه ی قضا دارد آیا می تواند روزه ی قضای پدرش را بگیرد ؟ 
پاسخ – بله . فردی كه خودش روزه ی قضا دارد می تواند روزه ی قضای پدرش را بجا بیاورد. اگر فرد قضای روزه ی سال گذشته را دارد و زمانی هم برای گرفتن روزها ندارد اول باید روزه ی قضای خود ش را بجا بیاورد . در فتواها داریم : فردی كه خودش روزه ی قضا دارد نمی تواند روزه مستحب بجا بیاورد.

 من یك نوجوان هستم . آیا من می توانم یك روز در میان روزه بگیرم ؟
پاسخ – اگر شما مكلف باشید و بتوانید روزه ی ماه مبارك رمضان را پشت سر هم روزه بگیرید ، نباید بین آن فاصله بیندازید ولی اگر كسی ناتوان است و نمی تواند پشت سر هم روزه بگیرد ، اشكالی ندارد كه بین روزه هایش فاصله بیندازد .

من از اول جوانی بیشتر روزه های قرضی ام را نگرفته ام . من در نوجوانی به ظاهر روزه می گرفتم ولی كمی آب هم در دهانم می كردم و می خوردم . تكلیف من چیست ؟
پاسخ – هر كاری باید در وقت خودش انجام بشود مثل نماز و روزه .اكثر كسانی كه در زمان توانایی و جوانی، تكالیف را انجام نمی دهند بعدا پشیمان می شوند. زیرا وظیفه بر عهده شان است . پس تا وقتی شما توانایی دارید تكالیف تان را انجام بدهید. شما باید قضای روزه ها را بجا بیاورید . اگر شما توانایی روزه گرفتن ندارید،باید وصیت كنید كه بعدا روزه ی قضا را بجا بیاورند و یا به پسرتان بگویید كه آنها را بجا بیاورد . در مورد تاخیر بجا آوردن قضای روزه شما باید فدیه (750 گرم غذا به فقیر) بپردازید . اگر شما عمدا  روزه تان را باطل كرده اید باید كفاره هم بپردازید.

 اگر ما عمدا روزه نگیریم ، چه مقدار باید كفاره بپردازیم ؟
پاسخ – اگر شما عذری داشته اید و روزه نگرفته اید ، الان قضای آنرا بجا می آورید و این كافی است . اگر شما عمدا روزه نگرفته اید ، علاوه بر قضا ،كفاره هم دارد كه یا باید شصت روز روزه بگیرید یا به شصت فقیر غذا بدهید .

  آیا فرد دیگری می تواند كفاره ی روزه ی ما را بپردازد ؟
پاسخ – بله . فرد می تواند وكالت بدهد كه كفاره ی روزه اش را فرد دیگری بپردازد.vs

 كار من خیلی سخت است و وقتی روزه می گیرم نمی توانم كار كنم . تكلیف من چیست ؟

پاسخ – در ماه مبارك رمضان شما برای روزه گرفتن باید یك برنامه ریزی داشته باشید . روزه گرفتن ماه مبارك رمضان یك واجب شرعی است و با داشتن ضعف نمی توان روزه خواری كرد . شما باید در ماه رمضان كار كمتری بكنید تا بتوانید روزه بگیرید. اگر فرد باید این كار سخت را در ماه مبارك مضان انجام بدهد ، روز را با روزه داری شروع كند و در وسط روز اگر نتوانست روزه را ادامه بدهد، افطار كند و بعد قضای آنرا بگیرد . اگر می تواند با مسافرت رفتن روزه اش را بخورد یعنی قبل از ظهر تا چهار فرسنگ شرعی برود و روزه اش را بخورد و برگردد .باید روزه خواری طوری باشد كه عمدی نباشد .

 من سال گذشته چند روز مسافرت بوده ام و نتوانستم روزه ام را بگیرم و در طی سال هم نتوانستم قضای آنرا بجابیاورم . تكلیف من چیست ؟
پاسخ – شما باید قضای روزه ها را در طی سال بجا بیاورید و چون تاخیر شده است علاوه بر قضا باید فدیه هم بپردازید یعنی برای هر روز روزه 750 نان ،جو یا خرما به فقیر بپردازید.

 شوهر من چشمش را عمل كرده است، وقتی روزه می گیرد فشارچشمش بالا می رود. آیا ایشان باید در ماه رمضان روزه بگیرند ؟

پاسخ – تشخیص به خود ایشان برمی گردد. اگر روزه برایش ضرر دارد و بینایی چشمش كم می شود یا دردش شدت می گیرد یا بیماری عود می كند روزه بر ایشان واجب نیست. اگر تشخیص ایشان این باید كه روزه برایش ضرری ندارد باید روزه بگیرد . اگر ایشان نمی توانند تشخیص بدهند باید نظر پزشك متخصص مورد اطمینان را قبول كنند .

 من روزه می گیرم ولی نمی دانم به سن تكلیف رسیده ام یا خیر . راهنمایی بفرمایید.
پاسخ – اگر شما طبق شناسنامه ،چهارده سال و هشت ماه شمسی سن دارید، شما مكلف هستید اما اگر چهارده سال و هشت ماه قمری است شما هنوز تكلیف نشده اید و چهار ماه دیگر باقی مانده است .

 بخاطر اعتیاد صبح ها نمی توانم برای نماز از خواب بیدار بشوم ، چكار كنم ؟
پاسخ – شما باید اعتیادتان را با مشاوره و پزشك ترك كنید .

 اگر در نماز چشم های مان را ببندیم اشكال دارد ؟
پاسخ – خیر . بستن چشم در نماز كراهت دارد و ثواب نماز كم می شود. ولی اگر كسی با بستن چشم، حواسش پرت نمی شود می تواند این كار ا بكند .

 من نماز را صحیح می خوانم ولی هنگام نماز فكرم درجای دیگری است ، چكار باید كرد ؟
پاسخ – راههای مختلفی برای تمركز حواس وجود دارد . انسان باید به معانی نماز توجه داشته باشد و بداند كه با خدا صحبت می كند .  مهم این است كه وقتی شما متوجه شدید كه حواستان پرت است دوباره به نماز برگردید . اگر انسان در نماز حواسش پرت بشود ، نمازش صحیح است و این نماز قضا ندارد . اما در روایت داریم : همان مقداری از نماز قبول است كه انسان حواسش جمع بوده است.

 آیا روزه بر زن باردار واجب است ؟
پاسخ – بله مگر اینكه روزه گرفتن برای خودش یا جنین او ضرر داشته باشد.

 آیا ریختن قطره در گوش روزه را باطل می كند ؟
پاسخ – ریختن قطره در گوش روزه را باطل نمی كند مگر اینكه قطره به حلق برسد وعمدی باشد. اگر طرف قطره در گوشش ریخت و قطره به حلقش رسید، روزه اش باطل نیست ولی كسی كه می داند قطره به حلق می رسد نباید زیاد بریزد مگر در هنگام ناچاری . 
  
 آیا ما در اسلام روزه ی سكوت داریم ؟
پاسخ – بله ، این از روزه های حرام است . این نوع روزه در قبل از اسلام بوده است و   فرد به قصد روزه داری با كسی حرف نمی زده است . این كار در دین اسلام نهی شده است . اگر شما قصد صحبت نكردن نداشتید و موقعیت هم پیش نیامد كه حرف بزنید اشكالی ندارد .
 
 آیا در ماه رجب می توان روزه ی قضا گرفت ؟
پاسخ – بله . در این ماه روزه گرفتن ثواب بیشتری دارد و شما از ثواب های این ماه هم بهره می برید .

 شوهر من با روزه گرفتن مخالف است و وقتی در خانه باشد كاری می كند كه من روزه ام را باز كنم . تكیلف من چیست ؟
پاسخ – شما تا آنجا كه می  توانید به وظیفه تان عمل كنید و اگر ایشان شما را وادار به خوردن روزه كرد، شما گناه نكرده اید و بعدا قضای آنرا بجا بیاورید . شما او را امر به معروف و نهی از منكر كنید .

چون چشم های من ضعیف بود من روزه نمی گرفتم ولی دكتر می گوید كه روزه گرفتن برای شما اشكالی نداشته است.تكلیف روزه هایی كه نگرفته ام چیست ؟ 
پاسخ – آن مدتی كه شما روزه نگرفته اید و فكر می كردید كه روزه برای شما ضرر دارد ، كفاره ندارد و شما گناهی هم مرتكب نشده اید ولی برای احتیاط قضای آن روزه ها را بجا بیاورید. و اگر توانایی مالی دارید بخاطر تاخیر قضای روزه ها، یك مد طعام(750 گرم نان، خرماو برنج) برای هر روز به فقیر بپردازید.

 پر كردن و كشیدن دندان هنگام روزه چه حكمی دارد ؟
پاسخ – اگر فرد مواظبت كند و چیزی نخورد و از حلقش پایین نرود ، روزه اشكالی ندارد. اگر ضرورت ندارد بهتر است كه این كار را بعد از زمان روزگی انجام بدهد.

 آیا می شود پول كفاره ی روزه را نان گرفت ؟
پاسخ – در كفاره روزه حتما باید طعام داده بشود (گندم آرد نان برنج ).اگر پولی به فردی بدهید و مطمئن باشید كه نان می خرد اشكالی ندارد .

زمانی كه من روزه می گیرم حالت وسوسه ای در من بوجود می آید كه روزه ات را بخور . راهنمایی بفرمایید .
پاسخ – اگر این وسوسه ها به ذهن شما می آید، به آن اعتنا نكنید. بعد از مدتی این وسوسه های شیطانی از بین می رود و شما به حالت عادی خودتان بر می گردید .

 چشم دختر من خیلی ضعیف است و دكتر می گوید كه نباید روزه بگیرد. آیا او باید قضای روزه هایش را بگیرد ؟
پاسخ – اگر ایشان بخواهد بعد از ماه مبارك رمضان قضای روزه هایش را بجا بیاورد و باز برای چشمش ضرر دارد یا بیماری شدت پیدا می كند، قضا لازم نیست ولی اگر در روزهای زمستان یا بصورت تكی می تواند روزه بگیرد باید قضای روزه ها را بجا بیاورد.

 آیا روزه بر بیمار واجب است ؟
پاسخ – ما این حكم شرعی را نداریم كه روزه بر بیمار واجب نیست . شخص بیماری كه روزه برای او ضرر دارد روزه براو واجب نیست .اگر فرد نمی تواند تشخیص بدهد كه روزه برایشان ضرر دارد یا خیر، می تواند به پزشك متخصص مورد اطمینان مراجعه كند و از ایشان سوال كند .اگر پزشك، تشخیص را به خود شخص واگذار كرد، فرد باید ببیند كه روزه برایش ضرر دارد یا خیر .

من كشاورز هستم و بخاطر گرما نتوانستم روزه بگیرم .تكلیف چیست ؟
پاسخ – با اینكه كار كشاورزی زحمت دارد انسان باید برای واجباتش برنامه ریزی داشته باشد . روزه تكلیف واجب است . اگر كسی روزه گرفت و در بین كار طاقت نداشت كه روزه را ادامه بدهد می تواند روزه را افطار كند و گناهی هم نكرده است و بعدا باید قضای آنرا بجا بیارود . فرد نمی تواند بخاطر گرما از اول روزه نگیرد . 

 من دیابت دارم و وقتی روزه می گیرم ضعف بر من غلبه می كند، تكلیف چیست ؟
پاسخ – اگر روزه برای بیماری شما ضرر دارد و بیماری شما شدت پیدا می كند ، روزه بر شما واجب نیست . اگر كسی بتواند یك روز درمیان روزه بگیرد این كار را انجام بدهد.

اگر هنگام روزه از دهان ما خون بیاید تكلیف چیست ؟
پاسخ -  باید خون را بیرون بریزید و عمدا آنرا نخورید ولی اگر خون بی اختیار خورده شود روزه باطل نیست .

 فردی كه بیماری تنفسی دارد ، اگر در هنگام روزه از اسپری استفاده كند آیا روزه اش باطل است ؟
پاسخ – اگر این اسپری صرفا گاز وهوای فشرده است و مایع در آن نیست ، این روزه را باطل نمی كند یا اگر چیزی خورده نشود روزه باطل نمی شود. اما اگر در آن مایعی باشد كه باید به ریه برسد، ایشان می توانند از اسپری استفاده كنند ولی روزه ی ایشان صحیح نیست و باید بعد از ماه رمضان روزه ها را بجا بیاورند. 

 كسی كه روزه ی مستحب می گیرد و فردی به او تعارف می كند و فرد روزه اش را می خورد آیا ثواب روزه را می برد ؟ 
پاسخ – وقتی شما دعوت فردی را قبول می كنید و روزه ی مستحبی خودتان را می خورید هم ثواب روزه را می برید و هم ثواب اجابت دعوت مومن را می برید. و بعد از آن می توانید غذای دیگری هم بخورید .

منبع : http://ch3.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=263&Itemid=27