هارای نیوز

خبری - تحلیلی

کشف احتمالی محوطه ی باستانی در محل پروژه ی تجاری جواهر / چه کسانی مسئول تخریب تاریخ و تمدن مرند هستند؟!؟

+0 به یه ن / بپسند

کشف احتمالی محوطه ی باستانی در محل پروژه ی تجاری جواهر / چه کسانی مسئول تخریب تاریخ و تمدن مرند هستند؟!

* نویسنده و محقق : محمد کاظمی -  کارشناس ارشد باستان شناسی ، پیش از تاریخ

طی بیست روز گذشته، در حین حفاری گودالها و ستون های عمقی و خاکبرداری در فاز سوم پروژه جواهر مرند، استخوان ها و جمجمه های انسانی بدست آمده است.  با توجه به این که در دین اسلام دفن وسایل در قبر جایز نمی باشد احتمال این که  آنجا یک قیرستان با تاریخ و تمدن جدید باشد را رد نمی نماید.



نزدیک به سه سال است که شهروندان شهر مرند شاهد اجرای پروژه ی تجاری جواهر هستند که درست در مرکز شهر احداث می گردد. اما طی دو ماه گدشته فاز جدید خاک برداری این پروژه  در خیابان شهید رجایی آغاز گردید. همان گونه از قدیم معروف است مسجد جامع مرند و مقبره ی پیر خموش که در یک راستا قرار دارند یک سایت تاریخی باستانی را نوید می دهند.

اما همانگونه که چند سال قبل در زمان اجرای پروژه ی بازار طلای سهند و در عمق 4 متری از سطح زمین چند عدد خمره ی بزرگ و دو عدد لوله ی سفالی از زیر خاک بیرون آمد، متاسفانه به علت عدم مدیریت مسئولان شهری بخصوص شهرداری و نبود اداره ی میراث فرهنگی با وجود تلاش های بسیار افراد آگاه پس از چند روز این آثار و آثار احتمالی بسیار زیادی که بیانگر فرهنگ و تاریخ این دیار بودند زیر چند تن بتن و خاک مدفون گشت.

در سال گذشته نیز باز در اقدامی عجیب شهرداری مرند ضلع جنوبی قلعه ی باستانی یالدور را به یک خیابان تبدیل نمود، که این نیز بزرگترین خیانت به شهر و نشان از عدم مدیریت طراحان این طرح می باشند که باید هرچه زودتر جوابگو می بودند. اما متاسفانه تا بحال هیچ خبری نشد، بگونه ی که انگار محوطه ی باستانی و با ارزشی تخریب نگردیده است.

(  در حقیقت این تخریب نوعی خیانت و ظلم آشکار به تاریخ و تمدن مرند محسوب می شود. سوالی که در اینجا مطرح است این است که :
1 - چرا مدیران شهری و تیم مدیریتی شهرستان و استان اجازه نداده اند در این سایت باستانی مرند ، تحقیقات و کاوش های  گروهی و علمی جدی و گسترده توسط باستان شناسان  صورت پذیرد؟

2 - چه مسائل و معاملات پشت و پرده ای وجود داشته است که مدیران از صدور چنین دستور و اجازه قانونی  در خصصو کاوش و تحیقق در آثار باستانی و سایت تاریخی مرند طفره روی کرده اند؟!

3 - آثار بدست آمده در کجا و در کدامین موزه نگهداری شده است...؟!

4 - چرا سازمان میراث فرهنگی استان در این زمینه سکوت اختیار کرده است؟

5 - علت عدم اطلاع رسانی و پاسخگویی این سازمان به خبرنگاران و صاحب نطران و مردم مرند در خصوص آثار باستانی به تاراج رفته مرند چه بوده است؟)

علیرغم این که شهرستان مرند دارای تاریخ 7 هزار ساله می باشد و آثار باستانی و تاریخی زیادی را داراست. همچینن این شهرستان با وجود مساحت و جمعیت جز محدود شهرهای استان می باشد 
اما  با این حال فاقد اداره ی میراث فرهنگی مستقل است...! ،در حالی شهر های کوچک استان مانند کلیبر دارای اداره ی مستقل و حتی موزه می باشند.

خبر مهم این که در اجرای فاز سوم پروژه جواهر مرند طی حفاری گودال های اطراف خیابان رجایی برای ستون گذاری  در عمق های مختلف تکه سفال های شکسته بدست آمدند که در عمق های پائین تر دارای قدمت بیشتری نیز بودند.

در مورخه صبح  93/11/18 در انتهای این پروژه پنج عدد سفال سالم بدست آمد و چندین قطعه نیز نیز بصورت شکسته در همان جا رها گردیده بود. ( متاسفانه فردی که در آنجا حضور داشت بسیاری از آثار تاریخی و کوزه های بدست آمده را می شکست!  البته یک سری کوزه های قدیمی کشف شده نیز پر بودند. کوزه های پر، احتمالا پر از سکه طلای قدیمی و ... بوده است که کوزه های پر را از خالی ها جدا و نگه می داشتند و کوزه های تاریخی و قدیمی خالی را می شکستند! همچنین  یکی ازکوزه ها که دارای نوشته بود توسط یک عضو شورای شهر مرند بنام « ح » از عکسبرداری و فیلمبردای  ممانعت بعمل آورده شد. بطوریکه کوزه را که با دو دست گرفته و سمت نوشته ها را به سمت شکمش نگه می داشت و از جلو دوربین موبایل شهروندان حاضر دور می کرد! )

 یکی از این سفال های سالم احتمالا دارای قدمت بسیاری می باشند. اما نکته ی جالب توجه نیز این می باشد
طی بیست روز گذشته، در حین حفاری گودالها و ستون های عمقی و خاکبرداری در فاز سوم پروژه جواهر مرند، استخوان ها و جمجمه های انسانی بدست آمده است.  با توجه به این که در دین اسلام دفن وسایل در قبر جایز نمی باشد احتمال این که  آنجا یک قیرستان با تاریخ و تمدن جدید باشد را رد نمی نماید.
نکته ی که باید اشاره نمود حضور  فوری مسئولان شهرداری و فرمانداری سر محوطه می باشد که معلوم نبود که تا بحال با این همه تخریب فرهنگ و تمدن مرند کجا تشریف داشتند.!!!

البته باید از جناب آقای فرماندار تشکر نمود که با تلاش خود لااقل نمایندگی از اداره ی میراث فرهنگی را در مرند تاسیس نمود.
 شایان ذکر است که هر چه سریع تر شهرستان مرند باید دارای یک ادره ی مستقل با  15 نفر کارشناس و کارمند باشد اما متاسفانه در حال حاضر تنها 3نفر کارمند در اداره نمایندگی آن فعالیت می کنند که این عزیزان نیز به حق با جان و دل برای مرند زحمت می کشند.

در مقابل تلاش این عزیزان،  شهرداری مرند در سالهای گذشته با وجود این که طرح هایی برای  برعهده گرفتن و مدیریت آثار باستانی مرند را دارد و برای قدم اول کاروانسرای یام را به اجاره گرفت (باید اشاره نمود شهرداری با اداره ی میراث فرهنگی مرند قرار داد می بست تا ماهیانه 10 میلیون اجاره در بودجه ی مرند بماند چرا که این پول از عوارض مرند جمع می گردد و برای خدمت به این شهر باید خرج گردد)

متاسفانه خود شهرداری خواسته یا ناخواسته اقدام به تخریب این آثار می نماید که این تخریب ها به علت نبود کارشناسان مربوط در این اداره، عدم مشاوره با افراد کاردان و پائین بودن مدیریت اتفاق می افتد.

حال باید دید که آیا مدیران مرکز استان این بار به مرند توجه خواهند کرد و این سایت را از دفن و تخریب محافظت خواهند نمود یا باز شاهد از بین رفتن برگ دیگری از تاریخ و فرهنگ این دیار خواهیم شد که متاسفانه در سالهای اخیر آثار بسیاری در حال تخریب  کامل بوده و هستند.

تنها راه کار این مصیبت ها این است که شهرداری مرند از مدیریت و ساماندهی این آثار چشم بردارد و آن را به افراد کاردان بسپارد و در صورت احساس وظیفه در این راه به آنها یاری رساند.
 اما مهمترین اقدام را باید فرماندار محترم انجام دهد. وی به عنوان یک مرندی الاصل و مدیر توانمند بومی هر چه سریعتر باید مجوز و تاسیس اداره ی میراث فرهنگی شهرستان با اختصاص بودجه ی مستقل صادر نماید ، تا این گونه مسئولان شهرداری را که عاملان اصلی این تخریب ها می باشند مانند امروز در محوطه و مقابل دوربین ها حاضر نباشند و لااقل جوابگوی تخریب قلعه ی باستانی یالدور و تاریخ مرند باشند تا این گونه نیز آثار تاریخی و تمدن این شهرستان از بین نروند.             به امید آن روزها


                                          















آچار سؤزلر : کشف تمدن جدیددر مرند,